924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Jak to zrobić...
Autor Obniżenie na belce skrętnej
Thuglikeapigeon
Użytkownik

Postów: 10
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 10.11.20
Dodane dnia 01-11-2021 13:40
Cześć, po obniżeniu na mimośrodzie o dwa centymetry dalej jest niedosyt, a wiem ze jeszcze jest opcja żeby obniżyć na belce skrętnej (reindexing). Czy ktos z was robił już takie rzeczy? Mam pare pytań.


'87 924s
Lublin
73327068
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
kondzi
Użytkownik



Postów: 1472
Miejscowość: Gdynia/Świerczów/Warszawa
Data rejestracji: 11.12.16
Dodane dnia 15-02-2022 23:59
Kupa roboty, właśnie to robię w 931 przy okazji zmiany drążków na grubsze.
Coś zrobiłeś, czy odpuściłeś?


Pozdrowienia,
Konrad

--

'93 Porsche 928 GTS
'89 Porsche 944 Turbo
'83 Porsche 911 Carrera 3.2
'81 Porsche 924 Turbo

Edytowane przez kondzi dnia 16-02-2022 00:00
www.bearsgarage.pl
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
AdamWalenda
Użytkownik



Postów: 1140
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 17.06.11
Dodane dnia 17-02-2022 08:38
Ja robiłem w torówce w dół w tenenówce w górę.
O 2 ząbki przestawiałęm z tego co pamiętam.
https://www.instagram.com/p/CZcqnFmJIsY/
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
sliwa
Użytkownik



Postów: 637
Miejscowość: Pruszków
Data rejestracji: 14.06.06
Dodane dnia 17-02-2022 10:34
Czy doświadczeni w obniżaniu na belce są wstanie podpowiedzieć ile mniej więcej milimetrów przypada na ząbek?


Było: 924 '82 ('78)
Jest: skundlone 944, niski mały wóz, wysoki mały wóz i miks duroplastu z rdzą
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
browar
Użytkownik

Postów: 778
Miejscowość:
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 17-02-2022 11:56
To zależy od grubości drążka. Masz z jednej strony 44 a z drugiej strony 40 zębów na wieloklinie.

Zazwyczaj standardowo by trzeba policzyć 360 st / 40 i 44 i wiadomo ile wyjdzie.

Przesunięcie o jeden ząbek na większym wieloklinie i jeden ząbek "w tył" na mniejszym chyba dawało 0,5st. Fabryka dawała wartości kąta dla poszczegówlnych aut w WM mierzone taką poziomicą stawianą na progu.


Natomiast zazwyczaj nie wiesz czy wyjdzie z wieloklina wewnętrznego czy zewnętrznego.

Jak zmieniasz grubość drążka to zazwyczaj niestety loteria i potem "fine adjustment" na mimośrodzie. Dlatego drążek przestawiać przy środkowym ustawieniu mimośrodu zalecam.


Siem
browar
eS
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
Pumba
Użytkownik

Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09
Dodane dnia 17-02-2022 13:26
Porządne oznaczenie przed demontażem, poniższy cytat:

"The torsion bar has 40 splines on one end and 44 on the other end. That means that the splines on the
40 spline end are separated by 9 degrees. The 44 spline end is separated by 8 degrees and 10 minutes
(60 minutes = 1 degree). That means that the rotation of the torsion bar can be set to within 9 minus
8o10r17; i.e. 50 minutes of angle. A 50 minutes of angle change in the torsion bar will give roughly a
6.5mm change in the ride height. So, to lower the car by 6.5mm (a 50 minute of angle change) you
would pull the torsion bar out from its inner mount, rotate it one spline counter clockwise (CCW) and
re insert it, then you would put the end cap on 1 spline further in the CW direction."

plus to: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm ,

Plus trochę matematyki z prostej proporcji przy wymianie drążków na sztywniejsze i można na tyle precyzyjnie się wstrzelić, żeby "za pierwszym razem" trafić z indeksowaniem. Tak, jak browar pisze - ważne żeby mimośród jednak ustawić tak, żeby było czym regulować.

A jak już komuś nawet za pierwszym razem nie pójdzie - nie jest konieczne rozpinanie całego układu hamulcowego do obniżenia belki celem wyjęcia drążków. Najgorsze to odkręcić śruby przy pierwszej próbie demontażu od 30 lat, choć zazwyczaj te, których "nasi" jeszcze nie ruszali jakoś idą. Gorzej, jak "nasi" już gdzieś byli i po naszemu "dokręcili tak, żeby na pewno nie odpadło".

A, no i należy pamiętać żeby się za szybko nie cieszyć. Cieszyć się można po kilku przejechanych kilometrach, jak się zawieszenie ułoży.

Edytowane przez Pumba dnia 18-02-2022 15:47
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
kondzi
Użytkownik



Postów: 1472
Miejscowość: Gdynia/Świerczów/Warszawa
Data rejestracji: 11.12.16
Dodane dnia 26-02-2022 18:51
No to ja już ustawienia wysokości przy zmianie drążków z 23 na 27mm mam za sobą. Jeszcze muszę poskładać wszystko dookoła, ale zawiecho już stoi jak należy no i fajnie sztywniej jest smiley

W sumie belkę wyciągałem 3 razy.
- 1 raz - demontaż, czyszczenie, zabezpieczenie itp.
- 2 raz - ustawienie na nowych drążkach "na czuja", oczywiście obie strony tak samo ustawione
- 3 raz - przestawienie o 19.5mm w dół (było o jakieś 20-21mm za wysoko względem przodu).

Na koniec na mimośrodach zrobiłem tylko korektę dla wagi kierowcy (110 kg już coś auto dogniata w dół smiley )

Teraz tylko resztę poskładać, geometrię ustawić i można testować (o ile będzie gdzie paliwo kupić, póki co coś słabo Orlen dowozi na stację).


Pozdrowienia,
Konrad

--

'93 Porsche 928 GTS
'89 Porsche 944 Turbo
'83 Porsche 911 Carrera 3.2
'81 Porsche 924 Turbo
www.bearsgarage.pl
Autor RE: Obniżenie na belce skrętnej
maloniak
Użytkownik

Postów: 395
Miejscowość: Toruń
Data rejestracji: 12.01.15
Dodane dnia 07-03-2022 21:41
Pumba napisał/a:
Porządne oznaczenie przed demontażem, poniższy cytat:

"The torsion bar has 40 splines on one end and 44 on the other end. That means that the splines on the
40 spline end are separated by 9 degrees. The 44 spline end is separated by 8 degrees and 10 minutes
(60 minutes = 1 degree). That means that the rotation of the torsion bar can be set to within 9 minus
8o10r17; i.e. 50 minutes of angle. A 50 minutes of angle change in the torsion bar will give roughly a
6.5mm change in the ride height. So, to lower the car by 6.5mm (a 50 minute of angle change) you
would pull the torsion bar out from its inner mount, rotate it one spline counter clockwise (CCW) and
re insert it, then you would put the end cap on 1 spline further in the CW direction."

plus to: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm ,

Plus trochę matematyki z prostej proporcji przy wymianie drążków na sztywniejsze i można na tyle precyzyjnie się wstrzelić, żeby "za pierwszym razem" trafić z indeksowaniem. Tak, jak browar pisze - ważne żeby mimośród jednak ustawić tak, żeby było czym regulować.

A jak już komuś nawet za pierwszym razem nie pójdzie - nie jest konieczne rozpinanie całego układu hamulcowego do obniżenia belki celem wyjęcia drążków. Najgorsze to odkręcić śruby przy pierwszej próbie demontażu od 30 lat, choć zazwyczaj te, których "nasi" jeszcze nie ruszali jakoś idą. Gorzej, jak "nasi" już gdzieś byli i po naszemu "dokręcili tak, żeby na pewno nie odpadło".

A, no i należy pamiętać żeby się za szybko nie cieszyć. Cieszyć się można po kilku przejechanych kilometrach, jak się zawieszenie ułoży.


Tu wszytko napisane smiley co prawda ja teraz zmieniałem drazki na 944.1 i za pierwszym razem wyszło i jeden ząb za nisko. Ale cały zawias byl malowany. I nie było jak oznaczyć pozycji.
Mimośrody na srodek. Koniecznie
A efekt faktyczny widać po 3-4 km jak się wszytko po naciąga


924 2.0 77"pomidor " na stanie smiley
924 2.0 78"szwed" w produkcji smiley