924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Problemy techniczne
Autor Zbiornik ciśnienia oleju - Accusump
Katastrofa
Użytkownik

Postów: 451
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 01.10.14
Dodane dnia 11-01-2025 14:53
Zastanawiam się nad montażem zbiornika ciśnienia oleju w 928GT, ponieważ dohamowaniem na końcu prostej startowej Toru Poznań zabiłem silnik i nie chciałbym tego powtarzać.

Jak to działa? Prosto: Przy normalnej pracy, nic się nie dzieje; kiedy ciśnienie w układzie spada, zawór się otwiera i olej ze zbiornika wpuszczany jest do układu; kiedy ciśnienie ponownie wzrośnie, zawór się zamyka i układ pracuje tradycyjnie, pompowany jest znów do pełna zbiornik. Uproszczony schemat jest tutaj na stornie 3: https://www.cantonracingproducts.com/content/Instructions/instructions.pdf

Zestaw, o którym myślę, to:
- zbiornik oleju 2,2l (https://www.cantonracingproducts.com/canton-24-026-accusump-oil-accumulator-2-qt-no-valve/)
- automatyczny zawór EPC 35-40PSI (https://www.cantonracingproducts.com/canton-24-273x-accusump-pro-version-electric-pressure-control-valve-35-40-psi/;
- kontrolka pracy - wystarczą 2 diody: jedna załączająca się po włączeniu urządzenia; druga, gdy następuje 'rozładowanie' zbiornika,
+ oczywiście zawór zwrotny, obejmy, itp. włącznik systemu chciałbym załatwić 'zdublowanym' włącznikiem wycieraczek w miejscu zaślepki szyberdachu, którego szczęśliwie nie posiadam.

Pomysł przyszedł z 'Tadeusza' Pawła Szczepańskiego, w którym poprzedni właściciel, ścigający się nim intensywnie po torach i zamarzniętych jeziorach, zamontował system.

W komorze silnika 928 nie ma za dużo miejsca, właściwie jedyna chyba opcja to zamontować zbiornik w poziomie tuż pod maską, między chłodnicą a blokiem silnika, gdzie ograniczeniem są przewody chłodzenia i rury doprowadzające powietrze do filtra. Poza tym cierpią na tym względy estetyczne. Drugie, dość racjonalne miejsce to wnętrze lewego błotnika, pomiędzy lampą a nadkolem. Zbiornik dałoby się zamontować w pionie, zlokalizowany jest blisko przyłączy olejowych silnika i chłodnicy. Dostęp 'serwisowy' jest wprawdzie słaby (jak, nie przymierzając, do akumulatora w którejś klasycznej Ferrarze), jednak zasadniczo ma to być urządzenie bezobsługowe, o którego gotowości do pracy świadczy dioda.
No właśnie: ogranicza mnie skąpość miejsca, zgodnie z tutorialem producenta, V8 powinno mieć minimum 3,3 litra, a mniejszy zbiornik tylko, jeśli brakuje miejsca.

I teraz, jako że jestem totalnym laikiem (czytaj: ignorantem z bardzo ograniczoną wiedzą mechaniczną), mam do Was wiele pytań. Idąc od ogółu do szczegółu:
1. W jaki inny sposób sensownie poprawić smarowanie w 928, aby zapobiec sytuacji oleju uciekającego spod smoka przy dużych przeciążeniach wzdłużnych i bocznych?
2. czy taki układ ma sens w przypadku moich zastosowań (tor amatorsko)?
3. Jeśli nie Accusump od Cantona, to kto/co?
4. Który z zaworów według Was jest odpowiedni co do ciśnienie 'wypróżnienia', znając podręcznikowe i empiryczne wartości ciśnienia? Producent podpowiada (https://www.cantonracingproducts.com/content/Instructions/EPC%20valve%20Guide%20Web.JPG) i oferuje 3 przedziały: 20-25, 35-40, 55-60 (odpowiednio: ciśnienie w układzie powodujące opróżnienie/napełnianie).

PS. odpowiadając na powtarzające się pytanie: silnik stoi, będzie otwierany w przyszłym tygodniu, wtedy będę wreszcie wiedział, na czym 'stoi'. Dal ciekawskich, jak to się stało, filmik: https://youtu.be/iLTa5mwLe0U


---------------------
928GT '90 - Pan Pomidor na Ligę Transaxli
928 '79 - Żaba: ukochane, wszechstronne auto
A2 '03 - Pikachu: daily, city rascal; wszędzie się wciśnie, łatwo tą żółtoą żarówę wypatrzyć na parkingu.
A6 Allroad '20 - Alfred: working horse, bez względu czy to trasa do Bułgarii, czy wycieczka z lawetą do Poznania

Jeśli ktoś chce zobaczyć mojego 'petrolhead-junior', zapraszam na:www.jeremyklakson.pl
6325858 www.jeremyklakson.pl
Autor RE: Zbiornik ciśnienia oleju - Accusump
Qbak
Użytkownik



Postów: 7467
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07
Dodane dnia 11-01-2025 17:24
Patrząc na film na wrażenie że to nie brak oleju spowodował to że silnik teraz się nie obraca. Otwieraj czym prędzej.

Accusump. Zastanawiałem się wiele lat temu. Koszta wtedy były dla mnie zbyt duże. Aktualnie mam kilka silników, chyba będę monitorował kwestię ciśnienia oleju i jakby się okazało że taki ze mnie kozak w zakrętach to być może trzeba będzie się zastanowić. W 928 hamowanie raczej sprzyja dosmarowaniu, ale zakładam że ten bok miał spowodować ucieczkę oleju spod smoka?


924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli

QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
www.qbak.pl
Autor RE: Zbiornik ciśnienia oleju - Accusump
kondzi
Użytkownik



Postów: 1553
Miejscowość: Gdynia/Świerczów/Warszawa
Data rejestracji: 11.12.16
Dodane dnia 11-01-2025 22:58
IMHO silnik się tak szybko nie zatrzymuje przy zatarciu / braku smarowania.
Jeśli chodzi o rozwiązanie tematu pt. olej mi uciekł gdzieś na bok / tył / przód - to tylko sucha miska olejowa.


Pozdrowienia,
Konrad

--
[img]https://www.bearsgarage.pl/wp-content/uploads/2024/02/Logo-1-full-xs.png[/img]
'93 Porsche 928 GTS
'89 Porsche 944 Turbo
'83 Porsche 911 Carrera 3.2
'81 Porsche 924 Turbo
www.bearsgarage.pl
Autor RE: Zbiornik ciśnienia oleju - Accusump
Kefirsky
Użytkownik

Postów: 76
Miejscowość:
Data rejestracji: 10.01.23
Dodane dnia 12-01-2025 20:48
To wygląda na urwana korbę przy hamowaniu sinikiem, a nie brak oleju