924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Problemy techniczne
Strona 1 z 2 1 2 >
Autor Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 30-03-2006 18:25
Jakie rzeczy można w naszym zawieszeniu regulować ?

Tył: wysokość (prześwit), zbieżność, kąt pochylenia koła.

Przód: zbieżność, kąt pochylenia koła i czy coś jeszcze ?

I jak się to coś jeszcze reguluje ? Nie widziałem żadnej śruby regulacyjnej. Czy jest to tak, że sworzeń wahacza da się jakoś przesunąć względem wahacza i zmienić kąt pochylenia całej kolumny ?

Edytowane przez juras dnia 30-03-2006 18:25
Autor RE: Ustawianie geometrii
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 30-03-2006 21:07
Tył - wymieniłeś wszystko, ale musisz wiedzieć, że aby wyregulować zbieżność musisz mieć "specjalny narzędź" ;-)
Przód - da się jeszcze regulować kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - tylne mocowanie wahacza daje się przesuwać. Jak popuścisz dwie śruby, które są w tym miejscu, to przy pomocy specjalistycznego narzędzia zwanego "brechą" będziesz mógł przesuwać mocowanie. Jeśli Pan Diagnosta poinformowany o takiej możliwości będzie pukał się w czoło i nie widział związku między proponowaną mu czynnością, a parametrem na który ma ona wpływać, trzeba użyć siły intelektu (w ostateczności fizycznej) i zaproponować sprawdzenie organoleptyczne. Można się też założyć np. o koszty regulacji zawieszenia). Osobiście stosowałem tę metodę (tylko założyć się nie chciał smiley ).

Uwaga - materiał w którym wykonany jest gwint w podwoziu jest dość delikatny, radzę więc uczylić Pana Mechanika (mój powiedział tak - "paaaanie, ta ręka ma 25 lat wprawy" po czym zerwał jeden gwint smiley).
Pzdr

Edytowane przez pilatus dnia 30-03-2006 21:08
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 30-03-2006 21:56
Bez tego narzędzia nie da rady tylnej zbieżności wyregulować ? Bo tam jest dziura w którą można cuś wsadzić i się ta płytka przesuwa względem wahacza. Tak przynajmniej wstępnie to ustawiałem. Narzędzia nie chciało mi się zrobić a mam w poniedziałek jechać na geometrię. Jeśli jest to niemożliwe bez narzędzia to się zmartwię...

Rozumiem, że u siebie wysunąłeś ten wahacz jak najbardziej do przodu, żeby kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy był jak największy ? Kojarzysz może fabryczną wartość tego kąta ?
Autor RE: Ustawianie geometrii
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 31-03-2006 13:09
Narzędzie o którym pisałem nie robi nic ponad to "cuś" wsadzone w tę dziurę - przesuwa względem siebie płytkę i wahacz. Tyle tylko, że narzędzie umożliwia dość dokładną regulację i w zasadzie gwarantuje, że przy okazji ustwaiania zbieżności nie zepsujesz ustawionego wcześniej pochylenia koła. W skrajnym przypadku może się tak zdarzyć, ale oceniam szanse jako niewielkie - z resztą Pan Mechanik powinien skontrolować wszystko na koniec.

Jeśli chodzi o regulację kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (jak ja lubię ten zwrot smiley) - wahacza nie da się ruszyć w kierunku przód-tył (przednie mocowanie na to nie pozwala) tylko raczej na boki. Czyli możesz zrobić tak, by tylne mocowania wahacza była jakby bliżej siebie (bliżej środka samochodu) lub dalej. W ten sposób niejako obracasz wahacz względem jego punktu podparcia który w tym przypadku stanowi jego przednie mocowanie. Sworzeń porusza się po łuku i w ten sposób zmienia swoje położenie względem osi koła (czyli kąt wyprzedzenia lub opóźnienia). Jak narysujesz sobie wszystko na kartce w rzucie z góry to wszystko stanie się jasne.
Co do wartości tego parametru - spec. tech podaje:
- caster = 2° 30' (torerancja +30'/-15', max. różnica między kołami 30' )

pzdr
jacek(pilatus)

Edytowane przez pilatus dnia 31-03-2006 13:11
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 02-04-2006 22:55
Radsturz: vorn -20' +- 15';hinten -25'+-30'
Vorspur: vorn 0 st +5'-15' mit 15 kp gedruckt; hinten 0 st +-10'
Nachlauf: 2 st 45' +- 30'
Spurdifferenzwinkel: bei 20 st Einschlag: -1 st +- 20'

i niech ktoś mi powie co jest co...
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 06-04-2006 14:57
Częściowo pomogłem sobie sam:
Kąt pochylenia koła: przód -20' +- 15'; tył -25'+-30'
Zbieżność: przód 0 st +5'-15'; tył 0 st +-10'
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy: 2 st 45' +- 30'

Tylko co to jest ten spurdifferenzwinkel ???
Spurdifferenzwinkel: bei 20 st Einschlag: -1 st +- 20'
Autor RE: Ustawianie geometrii
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 06-04-2006 15:41
Zbieżność (w tym wypadku rozbieżność) kierunkowa przy skręcie kół o 20 stopni.

Powinno się mierzyć przy skręcie w lewo o 20 st a potem w prawo. Jest to wymiar kontrolny, nie ma regulacji (regulowana jest tylko zbieżność w kierunku na wprost, standard). Przy prostym samochodzie powinno być OK przy dobrze ustawionej zbieżności. Przy krzywym.....



CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 06-04-2006 16:57
A te maszynki do ustawiania geometrii są w stanie to skontrolować przy skręcie 20st ? Bo wydawało mi się, że te maszyny działają tylko na wyprostowanych kołach (?).

Podejrzewam, że na tą wartość wpływ ma właśnie "kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy" czyli regulacja jakaś jest.
Autor RE: Ustawianie geometrii
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 07-04-2006 08:53
Ustawiasz kąt pochylenia sworznia, zbieżność kierunkową i pochylenie. Koniec regulacji.

Przy wychyle 20 st powinno być to co podaje producent. Jak nie jest, to oznacza że samochód jest krzywy.Nie da się tego oddzielnie wyregulować. Wartości te są oczywiście dla standardowego zawieszenia - jek wóz jest obnizony to już zupełnie inna bajka.



CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 07-04-2006 15:35
I na geometrii ci sprawdzą czy jest czy nie jest prawidłowo przy wychyleniu 20st ?
Autor RE: Ustawianie geometrii
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 09-04-2006 17:21
Mi nigdy nie sprawdzali. Ponoć nieliczni (osobiście nie znam) to potrafią.


CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 02-08-2006 17:14
A jak mam obniżone zawieszenie to kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy powinieniem zwiększyć czy zmniejszyć ? Kojarzę, że w przypadku obniżenia ten kąt ulegnie zmianie tylko nie wiem w którą stronę się zmieni.
I czy przesunięcie mocowań wahaczy bliżej siebie (do wewnątrz) powoduje zwiększenie tego kąta czy zmniejszenie ?
Autor RE: Ustawianie geometrii
pilatus
Administrator

Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06
Dodane dnia 02-08-2006 18:17
juras napisał/a:
A jak mam obniżone zawieszenie to kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy powinieniem zwiększyć czy zmniejszyć ? Kojarzę, że w przypadku obniżenia ten kąt ulegnie zmianie tylko nie wiem w którą stronę się zmieni.

Tego nie wiem
juras napisał/a:
I czy przesunięcie mocowań wahaczy bliżej siebie (do wewnątrz) powoduje zwiększenie tego kąta czy zmniejszenie ?

Zblżenie do siebie mocowań spowoduje zmniejszenie kąta wyprzedzenia.
Generalnie wszyscy, w samochodach na tor, dążą do tego, by ten kąt był możliwie duży. Do 924/944 dostępne są nawet inne tylne mocowania wahacza (chyba Kokeln takie robi za oceanem). Jak masz duży kąt wyprzedzenia to na łukach koła mocniej się pochylają w kierunku łuku, co powinno powodować lepszy styk opony z nawierzchnią (w granicach rozdądku). Najwyrażniej widać to w Mercedesach. Skutkiem ubocznym jest to, że koła będą miały większą chęć do wracania w pozycję środkową i mocniej odczujesz koleiny.
Może są jakieś inne jeszcze uzasadnienia czy skutki uboczne zwiększania tego konta, ale ja ich nie znam.

Pzdr
jacek(pilatus)
Autor RE: Ustawianie geometrii
MaroLbN
Użytkownik



Postów: 27
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 04-08-2006 20:49
smileysmileysmiley


Posche 924 2.0. wersja. ,,Le Mans". 1984r.smiley ,Mercedes W140 1993r. 3,5 Turbo Diesel (wersja na zamówienie),Wolkswagen Lupo 1,7 SDI ,Mercedes 190D 84r.,Fiat Panda 1991r(limited wersion TOPTEN) Troche sie tego uzbierało smiley
2468850
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 10-04-2008 10:20
Czy we wczesnym zawieszeniu tylnym 77-78 można ustawiać tylko zbieżność ?
Mam wrażenie, że nie ma opcji regulacji kąta pochylenia koła (?)


2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Autor RE: Ustawianie geometrii
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 11-04-2008 08:58
Tak. We wczesnym 924 jest tylko zbieznosc na fasolkach, stabilizator jest mocowany bezposrednio do wachaczy bez mocowania do belki ale za to regulacja wysokosci to bajka! smiley Zdejmuje sie zaslepki, rozkreca sie boczne blachy, rozkreca plytki od wachaczy, wyjmuje i mozna sobie dowolnie ustawiac bez demontowania belki tylnej! Wczoraj obnizalem swojego i bez zadnego pospiechu w 3 godzinki sam obnizylem tylne zawieszenie. Jedyna wada tego rozwiazania to to, ze trzeba go rozbierac co 2 lata bo gumy niestety szybko siadaja... A jak tego nie zrobisz to zawieszenie sie popsuje bo przetra sie blachy od wieloklinow.
31356497
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 11-04-2008 18:49
No właśnie siadają gumy i co z tym zrobić ? Można je dostać i wymienić ?

A gdzie te fasolki od zbieżności bo u mnie żadnych nie ma, trzeba się szarpać z wahaczem z mizernym skutkiem.



2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Autor RE: Ustawianie geometrii
michal928
Użytkownik



Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06
Dodane dnia 11-04-2008 22:32
Gumy mozna dostac i wymienic - pasuja dokladnie te od garbusa chociaz i z nimi zaczyna sie robic deficyt... fasolki sa na tej blasze idacej od drazka skretnego. Niestety po poluzowaniu tych trzech srub trzeba sie troszke poszarpac z wachaczem zeby przestawic zbieznosc... Istnieja tez zamiast gum tzw uretany czyli bodajrze teflonowe zamienniki podobno duzo bardziej trwale - na ich temat sie nie wypowiem bo ich nie stosowalem chociaz mialem i nadal mam zamiar je kupic.
31356497
Autor RE: Ustawianie geometrii
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 16-04-2008 13:36
Michał rzuć okiem czy to to:
http://www.garbusowy.pl/info.php?k=13&p=12&s=27&kod=000551
http://www.garbusowy.pl/info.php?k=13&p=12&s=27&kod=000501

albo w wersji uretanowej:
http://www.garbusy.home.pl/sklep/catalog/product_info.php?cPath=72_99&products_id=1368
http://www.garbusy.home.pl/sklep/catalog/product_info.php?cPath=72_99&products_id=1367

ps. Ciekawe też jest to, ciekawe czy pasuje ?:
http://www.garbusy.home.pl/sklep/catalog/product_info.php?cPath=72_75_78&products_id=1313



2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Autor RE: Ustawianie geometrii
szczurek
Użytkownik



Postów: 1503
Miejscowość: Rowy
Data rejestracji: 25.04.07
Dodane dnia 17-04-2008 13:55
Też zastanawiałem się nad tym czy te sprężyny pasują.
gdzieś kiedyś czytałem opis że to do zawieszenia starszego typu garba (ale coś mi tu nie pasuje) tylko nie bardzo pamiętam co się zmieniło w tylnym zawieszeniu między 1300 a 1302/1303. i nie wiem co dokładnie przejeło 924 z garba i z jakiego zawieszenia (starsze czy nowsze). układ jest ten sam ale standardowe amortyzatory są różne.
po telefonie do przyjaciela smiley wiem więcej. w garbie były dwa rodzaje zawieszenia z tyłu do skrzyni z mokrymi półosiami i suchymi półosiami. i te amorki są chyba do skrzyni z mokrymi półosiami


944 '87 2,5 targa
924/944/968 Papa Smerf
Mercedes 190E 2,6 Sportline
awatar wspomnienia odległe!!!!!!
Jedna Złota Łopata
Strona 1 z 2 1 2 >