MAF Kit Autor Tomasz Kącki Mail: tkacki@hotmail.com Profil zawodowy: http://www.linkedin.com/in/tomaszkacki Tel. 502 188 323 Wersja dokumentu: 2.4 z dn. 26.10.2006. Cel projektu Teoria ![]() ![]() ![]() Badania ![]() ![]() ![]() Konstrukcja prototypu. Testy. Podsumowanie. Cel projektu Jednym z najsłabszych punktów silnika 924S/944 jest przepływomierz. Rozwiązanie pochodzi z początku lat 80-tych, kiedy do pomiaru przepływu powietrza dla elektronicznie sterowanego systemu wtryskowego stosowano przepływomierze mechaniczne (AFM). Celem projektu jest stworzenie zamiennika dla AFM opartego na przepływomierzu MAF wykonanym w technologii gorącego filmu i pozbycie się "klapki ze sprężyną" z dolotu. Założenia:
Teoria Przepływomierz mechaniczny AFM. W przepływomierzu AFM, sygnał wyjściowy zależy od objętości przepływającego powietrza. AFM nie ma kompensacji temperaturowej, więc nie mierzy ilości tlenu w powietrzu lecz objętość powietrza. Aby dobrać optymalnie skład mieszanki, komputer sterujący silnikiem (DME) potrzebuje informacji o temperaturze zasysanego do silnika powietrza aby obliczyć stechiometryczną dawkę paliwa i odpowiednio wysterować wtryskiwacze. W tym celu w korpusie AFM umieszczono czujnik temperatury w postaci termistora NTC (Negative Thermal Conductivity). AFM przekształca dwie wielkości fizyczne:
w wielkości elektryczne:
Mamy więc dwie funkcje: f1 i f2, których interpretacja jest zapisana w programie DME. Konstrukcja przepływomierza mechanicznego: Przepływomierz masowy z gorącym filmem - MAF. W przepływomierzu MAF pomiar odbywa się na zasadzie pomiaru spadku temperatury sztucznie podgrzewanej płytki (film) w wyniku chłodzenia jej przez opływające powietrze. Jak nietrudno się domyśleć, szybkość chłodzenia przekładająca się na sygnał wyjściowy przepływomierza zależy nie tylko od ilości przepompowanego powietrza, ale także od jego temperatury i wilgotności (co praktycznie nie zachodzi w przypadku AFM). Pomiar masy zasysanego powietrza jest tu częściowo skompensowany temperaturowo (zimniejsze powietrze zawiera więcej tlenu, szybciej chłodzi film - większy sygnał wyjściowy). Dodatkowo, w korpusie umieszczono NTC aby sterownik mógł dokładniej obliczać dawki stosując poprawki do wstępnie skompensowanych temperaturowo wartości sygnału masy. MAF przekształca dwie wielkości fizyczne:
w wielkości elektryczne:
Mamy więc następne dwie funkcje: f3 i f4, których interpretacja jest zapisana w programie DME, dla sterowników współpracujących z takim rodzajem przepływomierza. Konwersja AFM do MAF. Sprawa wydaje się banalnie prosta. Należy zastosować MAF zamiast AFM i wykonać elektroniczny układ dopasowujący tak, aby wielkości fizyczne mierzone przez MAF przedstawić w formie sygnałów elektrycznych AFM, które "umie" zinterpretować DME w samochodzie. Up = fx( Należy znaleźć fx i fy. Pamiętajmy, że MAF na wyjściu daje Um i Rtt, a tylko to możemy mierzyć naszym układem dopasowującym. Mamy więc: Up = fx( Urządzenie dopasowujące sygnały musi więc implementować funkcje transferujące dla sygnałów elektrycznych: ftx i fty. Ponieważ sygnały napięciowe są w zakresie 0 ..5V idealnie do tego celu nadaje się układ mikroprocesorowy. Schemat blokowy układu dopasowującego wygląda następująco:
A/D - przetwornik analogowo-cyfrowy D/A - przetwornik cyfrowy-analogowy CPU - mikroprocesor z programem implementującym funkcje ftx i fty. Do wykonania układu posłużył 12-bitowy mikroprocesor jednoukładowy taktowany zegarem 20MHz wyposażony w multipleksowany 8-mio kanałowy szybki przetwornik A/D o rozdzielczości 10bit. Oprócz dokładności przetwarzania sygnału, układ musi wytrzymać temp. -50...+80 st C. Potrzebna jest więc "wojskowa" wersja układu, która pracuje w temp poniżej 0 st. C. Wszytko wydaje się w miarę jasne, tylko jak znaleźć ftx i fty ? Odpowiedź jest prosta: trzeba wykonać badania. Badania Układ pomiarowy. Aby zbadać charakterystyki przepływomierzy, w celu wyznaczenia ich funkcji przetwarzania wielkości fizycznych w elektryczne, co pozwoliłoby na matematyczne wyznaczenie ftx i fty należałoby posłużyć się specjalistycznym sprzętem - skalibrowanym przepływomierzem powietrza. Sprzęt ten jest trudno dostępny i drogi. Jest jednak możliwe obejście tego problemu: zastosowanie badania różnicy wielkości elektrycznych na obu przepływomierzach w celu wyznaczenia od razu ftx i fty bez badania charakterystyk przepływu. Interesuje nas to, aby MAF + konwerter dawał sygnał taki jak AFM przy tym samym przepływie i jednakowej temperaturze - znajomość nominalnego przepływu w jego wnętrzu jest w gruncie rzeczy mało istotna. Schemat układu pomiarowego do wyznaczania funkcji transferowych wygląda następująco:
Laboratorium Tak wygląda układ pomiarowy w rzeczywistości: Pomiary Stosując wymuszony przepływ powietrza zmierzono wartości Um i Up dla temp. otoczenia 20 st C. Włączenie przepływu nastąpiło w okolicach próbek 100 oraz 360. Wyłączenie w okolicy próbek 200 i 450. W zakresie próbek 200-260 oraz 430-490 przepływ powietrza powoli wygasał. Widać różnice w czułości przepływomierzy oraz napięcia spoczynkowe (dla braku przepływu w zakresie próbek 1 - 100). Ujawnia się nieliniowość sygnału Um (przepływomierz MAF) i dobra liniowość oraz stabilność Up w nasyceniu (AFM). Zależność pomiędzy Um a Up dla temperatury otoczenia 20 st C wygląda więc następująco: Podobne pomiary należało wykonać dla różnych temperatur otoczenia oraz znacznie większej liczby próbek (kilkanaście tysięcy), aby pozbyć się wpływu zakłóceń na proces wyznaczania funkcji. Do analizy danych spływających z systemu mikroprocesorowego wykonano aplikację, która:
Prezentacja próbek i czyszczenie danych: Wyznaczanie progu czułości AFM funkcji dla aproksymacji wielomianowej pełnego zakresu napięć: Generacja mapy bitowej (przykład dla mapy konwersji napięć Um->Up): Konstrukcja prototypu. Testy. Podsumowanie. Już wkrótce......:) |