Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 15:14 |
|
|
No pewnie, bo B - before, A- after ehhh, tępa strzała. Dzięki , czyli na lampie z ustawieniem 0 powinienem widzieć +10 na kole, a z lampą z ustawieniem 10 powinienem widzieć 0 na zamachu.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 15:52 |
|
|
Generalnie tak - lub przy ustawienu kątomierza na "0" regulujemy rozdzielaczem kąt aż do momentu gdy 0 i +10 w świetle lampy ustawią się równolegle.
Znaki + i - występują więc na kole jednocześnie z powodu tego że - w jednym przypadku właściwe jest ustawienie ATDC a w innym BTDC. 0 jest tylko punktem odniesienia dla ustawienia właściwego kąta wyprzedzenia zapłonu.
P.S. Jeżeli komuś nie chce się bawić w archaiczne kątomierze tarczowe ani lampy stroboskopowe to polecam cyfrowy multimetr z funkcją pomiaru kąta. Wymagane jest wtedy do niego akcesorium dodatkowe w postaci zacisku indukcyjnego (czasem jest w zestawie z konkretnym modelem miernika). Liczba obsługiwanych cylindrów silnika również zależy od modelu miernika.
Edytowane przez konto_usuniete dnia 01-09-2014 16:18 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 16:31 |
|
|
Dla potrzebujących - skróty angielskie stosowane w manualach przy danych regulacyjnych silników spalinowych:
BTDC - Before Top Dead Center = przed górnym martwym punktem
TDC - Top Dead Center = górny martwy punkt
ATDC - After Top Dead Center = po górnym martwym punkcie
BBDC - Before Bottom Dead Center = przed dolnym martwym punktem
BDC - Bottom Dead Center = dolny martwy punkt
ABDC - After Bottom Dead Center = po dolnym martwym punkcie
Edytowane przez konto_usuniete dnia 01-09-2014 16:36 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 16:59 |
|
|
Wypas, zaznaczyłem na zamachu +10, lampa ustawiona na 0, znak na kole idealnie widoczny w centrum otworu. Zapłon był ustawiony prawidłowo. Przypominam silnik 87 stopni C, podcisnienie zdjete. Przyspieszać zapłon tak, żeby to +10 było widoczne przy krawędzi otworu? Czy nie ma sensu taka zabawa? Nie mam pojęcia co z tymi samozapłonami.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 17:13 |
|
|
Prawidłowo "+10" powinno być wyraźnie widoczne przy krawędzi. Ustaw jak każą i dopiero potem szukaj ewntualnie innych przyczyn.
HAYNES - str 292:
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 01-09-2014 17:36 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 17:29 |
|
|
Do takiego odczytu brakuje mi jakoś 1-2 stopnie, pójdę obrócę trochę.
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 19:18 |
|
|
Chłopaki! Ustawione na moje oko porównując z rysunkiem od Madmaxa jakies 11 stopni BTDC. Jest mokry asfalt, chciałem wyjechać szybciej przed autobusem. 1 bieg sprzęgło spuściłem spokojnie i gwizdek, auto od razu 5tys rpm i ucieka tył no to 2 bieg, a Szary znowu 5tys i tyłem na lewy pas,no dobra mokro jest.. od razu 3 bieg żeby przestał, a ten 4tys. tył na lewym pasie i bokiem mnie stawia no to ostro kontra 4 bieg i dopiero się uspokoił.. jak od 4tys poprzednio przyspieszał no tak sobie, tak teraz się cieszy, że widzi wysokie obroty. Dodam, że jak jadę testować to sam, a teraz wyjątkowo kuzyn ze mną jechał +70kg. Samozapłonu przy gaszeniu nie było, ale to pojadę sprawdzić jak będę przy okazji do miasta jechał, bo najczęściej się pojawiają na silniku 87 -92 stopni C, a jeździłem na 80-87. Na razie jest dobrze! Muszę od nowa się przyzwyczajać, bo tak dołki kopie gumy palom, że mnie strach obleciał przy tych ewolucjach, kierowca PKS też raczej obojętny przy tym widoku nie pozostał, tu go przepraszam, choć dystans do mnie miał na spokojne wyhamowanie. Do Sobka też dzwoniłem hehe "... i co?! Mówiłem ci wtedy, że twój samochód jest cienki jak barszcz i że coś nie tak, a ty focha strzeliłeś." Dzięki, jesteście mistrzami świata, zrobię wątek o regulacji zapłonu, jak będę miał internet na kompie, bo znowu zapomnieliśmy rachunku zapłacić
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 20:31 |
|
|
No to teraz zamiast 924 "Szarak" zrobił się "Mustang" . Dopieść po testach wszystko jak należy, trzymaj mocno lejce i nie spadnij z siodła .
P.S. Dokładniej można próbować ustawić stosownym multimetrem lub cyfrową lampa stroboskopową (przykładowa: http://www.jonnesway.pl/pdf/276.pdf ).
Edytowane przez konto_usuniete dnia 01-09-2014 20:57 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
mojojojo13
Użytkownik
Postów: 506
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 09.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 21:21 |
|
|
Szarak - proszę dla potomnych póki masz świeży umysł. Zrób proszę tutorial, Najwyżej potem wyedytujesz.
Edytowane przez mojojojo13 dnia 01-09-2014 21:31 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 01-09-2014 21:39 |
|
|
Szarak, na pewno BTDC? "+" oznacza ATDC, "-" BTDC
Postaw auto na jakimś szutrze i zerwij przyczepność. Daj znać, czy masz jeden, czy dwa ślady opon...
|
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 22:09 |
|
|
Opis ilustracji z załącznika (w wolnym tłumaczeniu):
Znak + na krawędzi koła zamachowego powinien pojawić się w jednej linii z wycięciem odniesienia w obudowie koła zamachowego. Jest to ustawienie 10 stopni BTDC. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 22:23 |
|
|
Pumba, na pewno dla 924 EU jest 10st. BTDC. Szczerze powiedziawszy zawsze
ustawiam na lampie ilość stopni i celuje w 0. Z tego co pisze Szarak wychodzi, że
trzeba celować przy ustawieniu lampy na 0 w +10 (skoro się pierwsze pojawia
przy kręceniu silnikiem zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara), choć jest
to mylące bo przecież zapłon ustawiony przed GMP, czyli BTDC kojarzy nam się
wszystkim z minusem. Spojrzałbym na swoje nowe koło zamachowe, ale ze
względu na masę nie mam tam ani +10 ani -10 tylko 0 zostało do ustawiania.
Cieszy mnie, że podpowiedzi okazały się pomocne i teraz auto przyśpiesza jak
należy
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 01-09-2014 22:26 |
|
|
Ok, dzięki Madmax za wyprostowanie.
W workshop manualu do 924 mam taki tekst, jak w załączonym obrazku, jakiś babol, czy ja tu czegoś nie ogarniam... Zawsze też mnie dziwiło, jakim cudem można mieć zapłon ustawiony na ATDC - ba, w wydmuszce mam na jałowych 20 stopni wyprzedzenia ustawione.
EDIT: No, chyba że to dla wersji US ma być ATDC... Co dalej byłoby dziwne.
Pumba dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez Pumba dnia 01-09-2014 22:32 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Szarak Maryjusz
Użytkownik
Postów: 1708
Miejscowość: Coruscant
Data rejestracji: 15.05.12 |
Dodane dnia 01-09-2014 22:34 |
|
|
Nie mam szpery Robert, raczej.. bo jak mam koła na wprost na szutrze to wykopie oby dwoma, ale nawrócić w miejscu nie idzie jak to robiłem Twoim.. chyba .. zawsze mojego sprzęgła mi było szkoda. Nie no raz mój tata tak nawracał na asfalcie, wrażenie raczej jakby jedno koło kręciło. Ewentualnie jeszcze raz na piasku dołki kopie, mam docisnąć na skręconych kołach, czy prosto? Rwać sprzęgło, czy mogę po prostu docisnąć? Wyślę Ci fotę.
To zacznę tworzyć jakiś tutorial w wordzie, wrzucę, jak mi internet oddadzą .
Porsche 924 2.0 Szarak
Nie przestaliśmy się bawić, gdy staliśmy się starzy.
Stajemy się starzy, bo przestajemy się bawić. |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 01-09-2014 23:20 |
|
|
Pumba napisał/a:
Ok, dzięki Madmax za wyprostowanie.
W workshop manualu do 924 mam taki tekst, jak w załączonym obrazku, jakiś babol, czy ja tu czegoś nie ogarniam... Zawsze też mnie dziwiło, jakim cudem można mieć zapłon ustawiony na ATDC - ba, w wydmuszce mam na jałowych 20 stopni wyprzedzenia ustawione.
EDIT: No, chyba że to dla wersji US ma być ATDC... Co dalej byłoby dziwne.
1. Workshop Manual jest US (nie EU) - i tu jest właśnie pułapka którą zawsze trzeba mieć na uwadze.
2. Niemiecka wersja Workshop Manuala (Reparaturleitfaden) w kwestii modeli US podaje to samo - czyli:
MY 1976-1977 1/2 - modele US, silnik 90 HP
- 10° ATDC przy 925 ± 75 obr/min z podpiętym podciśnieniowym regulatorem kąta.
MY 1977 1/2 - 1980, modele US, silnik 110 HP
- 3° ATDC przy 950 ± 50 obr/min z podpiętym podcisnieniowym regulatorem kąta.
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 02-09-2014 02:13 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 02-09-2014 00:28 |
|
|
... natomiast ze zrozumiałych względów Workshop Manual nie podaje już, że:
MY 1976-1980, modele EU, silnik 125 HP
+10° BTDC przy 950 ± 50 obr/min z rozłączonym podciśnieniowym regulatorem kąta.
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 02-09-2014 01:44 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 02-09-2014 01:50 |
|
|
.... a te same ogólne dane techniczne o ustawieniach zapłonu w wersji DE podają to co w wersji US + EU:
konto_usuniete dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez konto_usuniete dnia 02-09-2014 02:18 |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
Pumba
Użytkownik
Postów: 2950
Miejscowość: Gdańsk
Data rejestracji: 06.12.09 |
Dodane dnia 02-09-2014 06:44 |
|
|
Całe życie się człowiek uczy, a głupi umiera. Teraz przynajmniej odrobinę mniej głupi
|
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
konto_usuniete
Użytkownik
Postów: 1975
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.09.07 |
Dodane dnia 02-09-2014 09:05 |
|
|
To może do pełni szczęścia niech jakiś forumowy spec wyjaśni zagadkę dlaczego punkt zapłonu w wersjach US jest po GMP ? |
|
Autor |
RE: 924 "Szarak" Bydgoszcz |
marchewa
Użytkownik
Postów: 1403
Miejscowość: Jelcz-Laskowice
Data rejestracji: 02.01.12 |
Dodane dnia 02-09-2014 11:25 |
|
|
To dr. madmax nie wie? Czy to tylko taka prowokacja
Już wyjaśniam.
przyczyną takiego ustawienia zapłonu w silnikach US jest przystosowanie ich do paliwa niskooktanowego.
Zasadniczym celem spalania mieszanki w cylindrze silnika jest wykorzystanie energii spalania i rozpręzajacch sie gazów spalinowych do napedzenia wału korbowego. Proces ten jest najefektywniejszy jezeli cały ładunek jest juz spalony w okolicach 20 stopni ATDC. Jak wiadomo cząsteczki paliw niskooktanowych są mniejsze w związku z czym proces ich spalania przebiega znacznie szybciej, więc żeby wykorzystać maksymalną energię procesu spalania (żeby wystąpiła ona 20 stopni ATDC) zapłon musi nastąpić później (niż w przypadku paliwa o wyższej liczbie oktanowej, rzecz jasna)
|
|