Autor |
924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 04-02-2016 23:26 |
|
|
Hej,
od pewnego czasu zmagam się z 924s. Samochod na jesien przy ostatniej przejazdzce zaczal gasnac podczas powrotu, na poczatku odpalal troche ciezej a po chwili zupelnie nie dalo sie go zapalic. Sprawdzilem przekaznik DME - wszystko OK (na wszelki wypadek zwarlem styki kablami jak radzicie na forum ale nie pomoglo). Pompa pompuje paliwo. Wszystkie bezpieczniki OK. Sprawdzilem na nowej swiecy czy jest iskra i niestety nie mam. Sprawdzilem tez na kablu od cewki do rozdzielacza i tez iskry nie ma. Zmierzylem przebiegi na wejsciu do cewki (uzwojenie pierwotne) i widac, że przy próbach zapalania są szpilki.
Wrzucam kilka przebiegów po stronie pierwotnej - czy tak ma byc?
wofeek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 04-02-2016 23:27 |
|
|
Dodatkowo zblizenie na szpilkę z małą amplitudą:
wofeek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 04-02-2016 23:28 |
|
|
i na szpilke z duza amplituda:
wofeek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 04-02-2016 23:29 |
|
|
i jeszcze jedna szpilka:
wofeek dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 04-02-2016 23:32 |
|
|
Rezystancja cewki po stronie pierwotnej to ok. 0.6 Ohma a po stronie wtornej 39,6k. Wyglada wiec OK. Kable wygladaja dobrze i nawet na tym jednym krotkim odcinku od cewki do rozdzielacza nie ma iskry. Nie mam niestety sprzetu zeby zobaczyc wyjscie z cewki (kilka tysiecy wolt? ile tam moze byc? do 1000V mam sprzet ).
Cewka jest obciazeniem bo przebiegi po odpieciu cewki na samych przewodowach zasilacyjch mam nastepujace:
wofeek dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez wofeek dnia 04-02-2016 23:34 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7461
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 05-02-2016 00:56 |
|
|
Kurcze przy takich "argumentach" aż strach napisać żebyś podmienił czujniki położenia
wału korbowego (czyli popularnie nazywane speed sensory na forum) na jakieś pewne
lub zobacz ich połączenie, może przewody już powoli nie nadają się do użycia.
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
DjDarecki
Użytkownik
Postów: 648
Miejscowość: Pasłęk
Data rejestracji: 07.07.13 |
Dodane dnia 05-02-2016 01:32 |
|
|
Przy takim sprzęcie pokusił bym sie do podłączenia go pod speed sensory i zmierzenie napięcia
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
browar
Użytkownik
Postów: 778
Miejscowość:
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 05-02-2016 08:10 |
|
|
Dwa tematy.
Sprawdź czy wtryskiwacze dostają sygnał. Jest taki splot czterech kabli od wtrysków w jeden i widziałem tam czasami kłopoty z "zielonym".
Sprawdź czy wychodzi sygnał na cewkę z kompa. Też tak miałem. Zimne luty w DME. Też nie było iskry. Driver cewki jest wewnątrz DME chyba pin 1.
Siem
browar
eS |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
kwiatek
Użytkownik
Postów: 182
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 02.06.15 |
Dodane dnia 05-02-2016 08:26 |
|
|
tak patrze po przebiegach to wygląda ok i zachowuje się w porządku (wg. mojej wiedzy) ale pasowało by sprawdzić czy cokolwiek jest na wyjściu. spróbuj zrobić prosty czujnik na NE555 odpalanym triggerem z cewki (nawijasz kilka uzwojeń na przewód WN z cewki do rozdzielacza) a na wyjściu dioda LED. kiedyś w AVT widziałem coś takiego jako gotowy układ nazywało się to kieszonkowy stroboskop. Jeśli dioda będzie migać to znaczy, że cewka na wyjściu ma napięcie, a felerne mogą być kable, bądź też kopułka czy świece.
P.S. Pozdrowienia dla programisty NI Labviev
Jest:
e39 '97 Touring
e30 '91 Convertible
924 '83 Targa
955 '04 US
.
.
.
There is no substitute
Edytowane przez kwiatek dnia 05-02-2016 08:27 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 05-02-2016 10:49 |
|
|
Panowie, dzięki za podpowiedzi. Sygnały z DME wychodzą bo na cewce będącej dużym obciążeniem widać spore skoki napięcia. Nie podoba mi się jedynie to że są dość krótkie (sporo poniżej 1ms - raczej w okolicach 0.3ms ).
Czy w tych autach jest kondensator?
Za cewką na kablu do rozdzielacza nie ma już iskry - sprawdzane na nowej świecy. Dodatkowo rezystancja wtórnego uzwojenia to prawie 40k a wg. http://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche_944_Turbo/31-ENGINE-Coil_Testing_and_Replacement/31-ENGINE-Coil_Testing_and_Replacement.htm powinna być 5k-7.2k - w związku z tym zamówiłem nową cewkę bo moja dodatkowo wygląda na nieruszaną od nowości - mocno pordzewiała i bardzo brudna.
kwiatek: Dobry pomysł z nawinięciem kilku uzwojeń na kabel WN. Myślałem też o dzielniku rezystancyjnym 1000:1. Mam do dyspozycji dobry oscyloskop to zobaczę jak to wygląda na ekranie. LabVIEW najlepsze
Jeszcze jeden objaw - po próbie odpalania czuć jakby smród "zjonizowanego powietrza" - tak jak w zapalarkach iskrowych albo zapach jak stare telewizory kineskopowe dotykało się palcem. Jak się kilka razy pokręci to już mocno czuć. Może właśnie czuć przebicie na cewce? |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
kwiatek
Użytkownik
Postów: 182
Miejscowość: Lublin
Data rejestracji: 02.06.15 |
Dodane dnia 05-02-2016 11:34 |
|
|
kondensator mślę, że nieco spłaszczył by charakterystykę, a co za tym idzie przy dużej częstotliwości nie ładował by się i nie rozładowywał w pełni. chyba że impulsy podawane były by w sposób nieco wydłużony, dając czas na naładowanie kondensatora. Ale, jeśli czujesz zjonizowane powietrze, to ewidentnie jest przebicie
Jest:
e39 '97 Touring
e30 '91 Convertible
924 '83 Targa
955 '04 US
.
.
.
There is no substitute |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 11-02-2016 14:57 |
|
|
Przyszła cewka, wymieniłem i nadal nie ma iskry. Cewka ma już książkowe parametry (0.5 Ohm vs 6 kOhm). Stara wyglądała na uszkodzoną. Na plusie po włączeniu zapłonu jest 12V, po zwarciu masy z akumulatora do masy cewki iskra przeskakuje. Przekaźnik pompa/zapłon (tzw. przekaźnik DME) sprawny. Wygląda na to, że DME nie podaje impulsów na cewkę albo impulsy te są nieprawidłowe (na wykresach wyżej widać impulsy jednak na moje amatorskie oko są zbyt krótkie).
Czemu komputer DME nie impulsuje cewki? (z tego co rozgryzłem to podaje on mase na cewke)
Jak sprawdzić tzw. speed sensory? (mam miernik i oscyloskop)
Kiedy komputer DME "nie daje iskry"?
Czy komputer DME często się psuje/pali?
Może zwarł na stałe starą cewkę do masy i spaliła się?
Czy jest na Śląsku/Małopolsce ochotnik do pożyczenia DME do 924S 86 rok? (może być z 944 ale wtedy to chyba musi być wczesny model) |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
browar
Użytkownik
Postów: 778
Miejscowość:
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 11-02-2016 15:23 |
|
|
Nie znam się na elektryce ale też tak miałem. Brak sygnału z DME. Zimny lut na DME. Jak otworzysz DME to tam jest taki duży element co daje sygnał na cewkę. To widać na schemacie elektryki. Tata rozebrał i powiedział "mamy cie".
Kiedyś też przekaźnik mi padł i też się polutował na szybko.
Wyjmuj DME, otwieraj i lutuj, i jestem przekonany, że to jest powód braku iskry.
Możesz w DME po stukać i może zacząć działać na chwilę...
Siem
browar
eS |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
Andrew
Użytkownik
Postów: 1464
Miejscowość: Niegowonice, woj. śląskie, blisko Łazy
Data rejestracji: 30.10.09 |
Dodane dnia 11-02-2016 17:21 |
|
|
Brak sygnałów z speedsensora powoduje, że komp odetnie chyba wtryski albo zapłon. Speed sensor to czujnik indukcyjny ze strefą działania do 1mm. Powinien być ustawiony 0,6mm od koła zamachowego.
Andrew
924S US '87 2.5 M44.07
944 '88 LY7U
Był Boxster '97 2.5 M96.20 L92U
Był 944 '88 2.7 M44.11 LY7U M220 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
marchewa
Użytkownik
Postów: 1405
Miejscowość: Jelcz-Laskowice
Data rejestracji: 02.01.12 |
Dodane dnia 11-02-2016 17:34 |
|
|
speed sensor to (jak napisał Andrew) czujnik indukcyjny - dwa przewody to obwód trzeci to ekran, jeżeli znajdziesz przejście miedzy 2 pinami omomierzem (wartość około 1kohma) to na 99% jest ok - ponadto warto wyciągnąć czujniki i sprawdzić czy nie ma na nich jakichś opiłków itp. które mogą zakłócać sygnal no i kostek od speed sensorów nie można zamienić bo wtedy tez nie działa.
Edytowane przez marchewa dnia 11-02-2016 17:35 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 11-02-2016 22:51 |
|
|
Auto odpaliło ))))))
Musiałem rozebrać komputer DME i pomimo "dobrego" wyglądu z zewnątrz (nigdy nie był rozbierany) okazało się, że na tranzystorze mocy w układzie zapłonowym są zimne luty od strony druku. Dodatkowo były ślady jakby po wyschnięciu rdzawej wody na części płyty elektroniki. Wszystko umyłem alkoholem IPA (rozpuściło to lekko kalafonie/solder-maske) i zmyło oczywiście naloty rdzawe. Cała elektronika pięknie się zaczęła błyszczeć. Poprawiłem też kilka innych podejrzanie wyglądających lutów, pomierzyłem szybkie diody przeciwprzepięciowe, poskładałem i zamontowałem i iskra była tak mocna, że na świecy przyłożonej do silnika skakało kilka iskr oraz dodatkowe w punkcie przyłożenia do silnika tak więc problem rozgryziony
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 11-02-2016 23:00 |
|
|
Tutaj zdjęcie z zimnymi/pękniętymi lutami.
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14
wofeek dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez wofeek dnia 11-02-2016 23:01 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
Bluebird Tomek
Użytkownik
Postów: 1826
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 15.04.09 |
Dodane dnia 11-02-2016 23:00 |
|
|
Browar dobrze zdiagnozował usterkę, jak to mówią bez Browara jak bez młotka - nie naprawisz
|
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 11-02-2016 23:02 |
|
|
Tak - browar dobrze podpowiedział. Miałem już zresztą taki plan po czytaniu forów w US i UK ;-)
Najgorsze w tym wszystkim było to, że DME kluczowało ale nie idealnie. Zanim poprawiłem luty to zmierzyłem je i miały przejście. Problem zapewne pojawiał się przy obciążeniu - płynął duży prąd i luty iskrzyły. Dlatego też przebiegi były krótsze - u mnie trwały poniżej 0.5ms i szybko rosły i spadały. Powinny trwać 1ms i być lepiej wysycone.
Dodatkowo całośc ruszyła i na nowej i na STAREJ cewce. Stara cewka miała 40-80 kOhm na wtórnym a nowa tak jak książka i pelican mówi 5-6 kOhm. Tak więc mam nową cewkę do 944/924S to sprzedania - oryginał Bosch
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14
Edytowane przez wofeek dnia 11-02-2016 23:07 |
|
Autor |
RE: 924s nie odpala - czy to cewka? |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 11-02-2016 23:10 |
|
|
Jedyne co mnie teraz martwi to fakt, iż po odpaleniu słychać stukanie w silniku - na moje ucho to hydrauliczny regulator luzu zaworowego. Olej mam paliwem rozrzedzony więc nie katowałem auta - zapaliłem go 3-4 razy po 20-30 sekund - leciutko do 2000 RPM przegazowałm. Brzmi to na jeden zawór. Zmienie olej i zoabcze. Auto stało od lipca 2015 z kilkoma podejściami do naprawy
Bać się zapieczonego regulatora luzu zaworowego? Duży problem z naprawą?
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14
Edytowane przez wofeek dnia 11-02-2016 23:11 |
|