Autor |
924s/944 olej 5W40 |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 12-02-2016 21:36 |
|
|
Jutro wymieniam olej. Wiem, że zapewne było ze 100 razy jednak oleje zmieniają się i oleje nawet o tej samej nazwie i oznaczeniu zmieniają mocno skład ostatnio. Niestety na gorszy. Obecnie ciężko znaleźć jest olej syntetyczny nawet o lepkości 5W40.
Chcę wymienić olej w moim 924S/944.
Pierwszym pomysłem był 10W40 jednak wszystko to oleje mineralne - Shell, Valvoline, Total, GM Opel - po przeczytaniu ostatnich kart charakterystyki oleju niestety w większości są to oleje mineralne hydrokrakowane (ulepszane?) z dodatkami myjącymi. Lepkości i gęstości są w okolicy:
gęstość 0.9 g/cm3
lepkosc przy 40*C to ok. 95 mm2/s
lepkosc przy 100*C to ok. 13 mm2/s
dodatki są różne głównie myjące i "konserwujące"
Ja chciałbym użyć oleju 5W40 (Total Quartz 5W40 9000 Energy) który zazwyczaj ma mniej oleju mineralnego hydrokrakowanego a conajmniej tak dobre parametry jak 10W40 - tj.
gęstość 0.855 g/cm3
lepkosc przy 40*C to ok. 86.8 mm2/s
lepkosc przy 100*C to ok. 14.3-15.3 mm2/s
Olej ten dodatkowo ma aprobatę Porsche A40.
Zatem teoretycznie ma wyższą lepkość przy 100*C oraz oczywiście jest bardziej rzadki w niskiej temperaturze.
W UK na forach piszą, że musi być cynk w olejach (w tym Totalu jest <3%) oraz dodatki myjące (Total też jest DMSO <3%).
Czy jest jakieś przeciwwskazanie stosowania oleju 5W40 w 944/924s?
Obecnie auto jeździło na Castrolu 10W40. Nie planuję upalania auta a jak już to będę robił to z umiarem Najlepszy byłby 5W50 ale tam już cena ucieka w górę i lepiej chyba częściej wymieniać trochę gorszy olej
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14
Edytowane przez wofeek dnia 12-02-2016 21:50 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
browar
Użytkownik
Postów: 778
Miejscowość:
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 12-02-2016 22:18 |
|
|
Fajnie, że ma aprobatę Porsche A40.
Ja od wielu lat używam w moim 924 S Mobil 1 5W50 z aprobatą A40. Olej zmieniam co roku przed zimą. Auto użytkowane sporadycznie ale jak już to raczej Classicauto. Korba bokiem nie wyszła...
A propos jeżeli można spytać jaki koszt oleju Total?
Siem
browar
eS |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 12-02-2016 22:28 |
|
|
To jest dość tani olej - 5 litrów za 99 PLN w zaprzyjaźnionym sklepie. Można po 70 kilka PLN znaleźć ale bałbym się...
Tutaj masz kartę charakterystyki oleju z 2015 (kupiłem olej z sierpnia 2015):
http://www.quickfds.com/out/17575-58077-12549-012098.pdf
Dodatkowo ciekawy artykuł o dodatku cynku - ZDDP (nie każdy olej go ma!) - niektórzy dolewają go dodatkowo w 944:
http://www.gulf.pl/wszystko_o_oleju/olej_w_autach_klasycznych__zabytkowych.html
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
simprez
Użytkownik
Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08 |
Dodane dnia 12-02-2016 22:44 |
|
|
Moja rada: wybrać taki olej (lepkość, marka), którego miałbyś zamiar używać już docelowo (załóżmy, że np. przez kolejne 3 sezony).
Osobiście, decydując się na M1 5w50, zaufałem rekomendacjom znajomych, którzy już z niego korzystali. Parametry katalogowe były o wiele mniej istotne (może to 'chłyt maketingowy', a może tylko moja paranoiczna nieufność ). Cena nie jest super przystępna ( w przeliczeniu ok ~100PLN więcej niż w przypadku innych wyborów), ale z drugiej strony to 'tylko' różnica 1/3 baku paliwa. 250 mniej przejechanych km?
No i na koniec - filtr oleju i filtr powietrza. Knecht/Mahle, Bosch, Mann. Filtrona to raczej nie. Zwłaszcza po historii kolegi, który krótko po wymianie oleju i filtra na taki z gamy Filtrona obrócił panewkę w 964 podczas uruchamiania
944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try. |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 12-02-2016 22:55 |
|
|
Tak ten Mobil 5W50 jest niezły jednak Mobil 1 5W50 to co innego niż Mobil1 Rallye Formula 5W50 (ten miał cynk i był 100% syntetyczny). Teraz chyba najlepszy z dostępnych Mobila to faktycznie Peak Life 5W50 - ma cynk (<1%), dodatki czyszczące, 20% polimerów i dodatkowo jest 100% prawdziwym syntetykiem. Zwykły Mobil 1 bez Peak Performance nie ma cynku i nie ma polimerów ale nadal jest 100% prawdziwym syntetykiem.
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
wofeek
Użytkownik
Postów: 146
Miejscowość:
Data rejestracji: 06.09.13 |
Dodane dnia 12-02-2016 23:18 |
|
|
Doktoryzuje się z oleji...
Ciekawa strona do porównywania norm - wybieramy co ma Nasz olej i widzimy cechy:
http://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
To co istotne to norma Porsche A40 jedynie gwarantuje wysoką lepkość w 150*C (HTHS > 3.5) - cytat:
Lepkość (tym razem dynamiczną) oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS (High Temperature, High Shear, [2]) i wyraża w mPa*s. Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów "ekologicznych" ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s. Porównianie produktów Millers Oils i Motul pod kątem m.in. HTHS opracowałem w formie tabelki - link.
Należy tu pamiętać, że jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu "upalaniach", "pojeżdżawkach", rally-sprintach, KJS-ach itp. lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik - zapomnijmy o olejach "eko", "energy conserving" itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s).
Porsche 924S Targa '86
Saab 900 2.0 FPT cabrio automat '90
Mercedes 420 SEC '86
BMW F10 530xd '14 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
rys
Użytkownik
Postów: 1103
Miejscowość: Wawa
Data rejestracji: 21.06.09 |
Dodane dnia 29-02-2016 14:48 |
|
|
nie wiem czy ktos czytal australijskie testy na zerwanie filtru olejowego - ale ciekawe wyniki - http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
|
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
piterson
Użytkownik
Postów: 3497
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 29-02-2016 22:18 |
|
|
Nooo opad szczęki...
Pytanie tylko jak ten test przekłada się na codzienną eksploatację silnika i czy sam jeden parametr zerwania filmu olejowego jest najistotniejszy.
Z czystej ciekawości sprawdziłem Penrite 5W60 - dostępny w PL i to jeszcze w normalnych cenach! To kto próbuje pierwszy???
944 '86 3.0
996.2 C4 cabrio '02
997TT '06
Cayenne S Diesel '14
Macan GTS '16
ex:
944 S2 '89 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 29-02-2016 22:48 |
|
|
Super test.
Słabo wypadł motul - chyba jest to przereklamowany produkt, zarejestrowaliśmy kilkukrotnie na motulu poważne awarie silników.
Szkoda, ze nie było testu mobila 5W50.
Fajnie wypadł również valvoline.
W warunkach codziennych niemożliwe jest miarodajne wykonanie jakiegokolwiek testu oleju.
Już prędzej w warunkach sportowych tylko jak?
Ten penrite wygląda fajnie - co ciekawe po raz pierwszy zetknąłem się np z ultra rzadkim olejem do wyścigówek i przystosowanym do e85 czy AVGAS.
Chętnie mogę ten Penrite komuś zalać w celach testowych
W przypadku transaxli odporność oleju nie będzie miała aż tak dużego znaczenia - te silniki są przeprojektowane, mają duże powierzchnie panewek i nawet po 30 latach jak je rozbieramy wyglądają niekiedy zaskakująco dobrze więc co by tu nie zalał da rade.
Co innego 986/996/987/997..
Tu panewki mają małą powierzchnię a silnik jest wysilony i osiągają absolutny kres przebiegu lekko powyżej 200tkm.
Robieraliśmy silnik z przebiegiem 40tkm i tu już panewki nadawały sie jedynie do wymiany.
Myślę, że tu jest miejsce na ultra wytrzymałe oleje.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 29-02-2016 22:54 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
piterson
Użytkownik
Postów: 3497
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 29-02-2016 22:59 |
|
|
michal928 napisał/a:
Super test.
Słabo wypadł motul - chyba jest to przereklamowany produkt, zarejestrowaliśmy kilkukrotnie na motulu poważne awarie silników.
Szkoda, ze nie było testu mobila 5W50.
Fajnie wypadł również valvoline.
W warunkach codziennych niemożliwe jest miarodajne wykonanie jakiegokolwiek testu oleju.
Już prędzej w warunkach sportowych tylko jak?
Ten penrite wygląda fajnie - co ciekawe po raz pierwszy zetknąłem się np z ultra rzadkim olejem do wyścigówek i przystosowanym do e85 czy AVGAS.
Chętnie mogę ten Penrite komuś zalać w celach testowych
W przypadku transaxli odporność oleju nie będzie miała aż tak dużego znaczenia - te silniki są przeprojektowane, mają duże powierzchnie panewek i nawet po 30 latach jak je rozbieramy wyglądają niekiedy zaskakująco dobrze więc co by tu nie zalał da rade.
Co innego 986/996/987/997..
Tu panewki mają małą powierzchnię a silnik jest wysilony i osiągają absolutny kres przebiegu lekko powyżej 200tkm.
Robieraliśmy silnik z przebiegiem 40tkm i tu już panewki nadawały sie jedynie do wymiany.
Myślę, że tu jest miejsce na ultra wytrzymałe oleje.
Czyli moja 911 (220 tys km ) powinna już profilaktycznie trafić na warsztat??? Czy spokojnie czekać na śmierć ze starości?
Miałem jutro jechać po Motula 300V 15W50 do S2 ale teraz mam duuuże wątpliwości. To chyba jednak Millers CFS 10W50... A może właśnie Penrite???
944 '86 3.0
996.2 C4 cabrio '02
997TT '06
Cayenne S Diesel '14
Macan GTS '16
ex:
944 S2 '89
Edytowane przez piterson dnia 29-02-2016 23:04 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 01-03-2016 01:23 |
|
|
Motula 300V też nie ma w teście i nie wiemy jaki on jest w porównaniu do konkurencyjnych produktów.
Ja chyba bym spróbował tego Penrite - w porównaniu do innych jego odporność jest zdecydowanie lepsza choć trzeba również byłoby wykopać kto robił ten test by mieć pewność, że jest obiektywny. Nazwa tego oleju kojarzy mi się z niemieckim Pentosin - może to tylko zbieżność. Dziwne, ze skoro ten olej jest taki super to jest u nas nie znany i nikt nie próbnuje go promować...
Co do 911 - przebieg zacny ale ja bym nie czekał aż nastąpi agonia motoru. Wtedy albo już nie będzie czego ratować albo koszta znacząco wzrosną...
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 01-03-2016 01:29 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
jurek968
Użytkownik
Postów: 58
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.06.09 |
Dodane dnia 01-03-2016 20:38 |
|
|
Te motule opisane w teście , to mają się nijak do Motula 300V.
Jeden z nich jest półsyntetykiem(4100) , drugi niewiele lepszy (8100).
Zresztą i cena jest niska .Kiedyś wlałem tego 8100 i zaraz wymieniłem.
Na 300 V miałem zawsze większą moc na hamowni , i co ciekawe jak się leje ten olej , niezalażnie od temperatury otoczenia , to leje się zawsze bez przerwania strugi.Nawet Mobili 1 , leje się kroplami a Motul nie..taka dygresja. |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 01-03-2016 23:31 |
|
|
Jurku - materiał przedstawiony w teście wygląda wiarygodnie.
Chętnie poczytał bym testy motula 300V czy mobila 5w50 i porównał.
Subiektywne opinie użytkowników nie bardzo do mnie przemawiają. Każdy wyraża inną i że np wymienił olej bo był zły lub ten który wlasnie wlał jest lepszy. (Tylko w czym?)
W podwyższenie mocy na motulu nie wierzę no chyba że zalany był to rzadki olej klasy np 0w30 i oba pomiary mocy na innym oleju wykonane po sobie tego samego dnia bez innych zmian.
Natomiast miałem przypadek że nowy silnik z niewielkim przebiegiem (porsche) po wlaniu motula 300V (bo miał to być lepszy olej) zaczął nagle po wymianie brać go w znacznych ilościach.
Po powrocie do mobila przestał.
Inne 2 przypadki to przekręcenie korb w silnikach które jeżdziły na motulu - przebiegi poniżej 100tkm... Zastanawiające.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 01-03-2016 23:32 |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
rys
Użytkownik
Postów: 1103
Miejscowość: Wawa
Data rejestracji: 21.06.09 |
Dodane dnia 02-03-2016 00:23 |
|
|
czyli wlozylem kij w mrowisko - zreszta taki mialem zamiar jak zobaczylem prosty test.
ja przy nastepnej wymianie wrzuce penrite i sprawdze jakie wrazenia (niestety nie do porsche) |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
jurek968
Użytkownik
Postów: 58
Miejscowość:
Data rejestracji: 24.06.09 |
Dodane dnia 02-03-2016 19:31 |
|
|
michal928 - no napisałem "dygresja"
Zgodzisz się ,że nawet Twoja ocena ,jeśłi widziałeś 2 silniki zajechane na motulu nie jest bo być nie może miarodajna.Nie wiesz czy , akurat te silniki nie były u kresu swoich mozliwości.Ponadto jak ktoś zalewa Motulem , to już wiadomo jak ma zamiar wykorzystywać auto.
Ogólnie rzecz biorąc , na hamowni byłem ponad 100 x tym samym autem.
I motul 300V 5w 40 dawał statystycznie istotny wzrost mocy względem Mobil 1 5 w -50 ( było to 3/4 KM) Motul 300 V 10w50 też dawał sładowy wzrost.( powiedzmy na granicy błędu)
Na starym silniku 968 , w warunakch bojowych przejechałem 80 tys ( 90% Motul).
Moc na początku była włąsciwe taka sama jak na końcu.
Ciśnienie na b. rozgrzanym spadło o ,3 bara.Względem początkowej wartości, sprzed 14 lat.Silnik zmieniłem przy przebiegu 200 tys tylko dlatego ,że dopadłem inny o niewielkim przebiegu.
Być może teraz oleje są jeszcze lepsze i "unikalna " technologia Motula wyczynowego już dziś nie robi wrażenia.
Pozatym formuła Motul ma sie sprawdzać w warunkach rzeczywistych np. auta dłubanego , ktróre ma "brudne "spaliny a czasem do silnika leje się paliwo.Nie jest to olej na ulicę.
Faktem jest ,też że olej mozę być podrabiany, szczególnie ten w plastikowych opakowaniach.
Dlatego Motul V jest w puszkach i ma specjalne banderole.
A na marginesie to jakośc oleju to tylko jeden z elementów bezproblemowej jazdy. w autach które mają 100k + przebiegu |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
951S
Użytkownik
Postów: 366
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 18.12.15 |
Dodane dnia 02-03-2016 20:46 |
|
|
Klasyczna woja religijna "który olej lepszy". Na forum każdej marki, wszystko jedno czy w PL czy zagranicą taka wojna się toczy
To ja pogrzebię kijem w mrowisku jeszcze mocniej. A dlaczego nie używać takiego oleju jaki zalecało Porsche w latach kiedy te auta wyprodukowano? Czemu nie eksploatować silników korzeniami tkwiących w latach 70 na oleju pod który były projektowane czyli porządnym oleju mineralnym 20W50 z zawartością ZDDP 1200ppm? Czy kierowcy w latach 80 użytkując swoje 944 tak jak wielu w nas teraz czyli ostro na torze zarzynali swoje silniki tylko dlatego że używali oleju mineralnego? Śmiem twierdzić że nie. Myślę że nie użytkując auta przy bardzo niskich temperaturach stosowanie się do zaleceń producenta auta i używanie gęstego oleju mineralnego do stosunkowo luźno spasowanego silnika nie jest niczym złym. 20W50 odnoszę do Turbo, poprawcie mnie jeżeli Porshe zaleca inną lepkość do NA i S
_____________________
Darek
944 Turbo S '88
W124 500E '92
Skodillac do wożenia dupy |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 02-03-2016 22:33 |
|
|
Jurek - moje testy nie są w żaden sposób miarodajne. Silniki były różne, traktowane w zupełnie inny sposób. NIe wiem czy były u kresu swoich wytrzymałości, wspólnym mianownikiem przy tych usterkach był olej. Mógł być to zbieg okoliczności.
Natomiast przypadek brania oleju po zalaniu motula 300V moge potwierdzić. Olej był w puszkach, zabanderolowany hologramami i kupiony u oficjalnego przedstawiciela motul na ul. Szyszkowej. Wątpię by był on podrabiany.
951S - w tamtych latach na zachodzie istniały już rzadkie oleje syntetyczne. W książeczkach serwisowych zarówno 944 jak i 928 występują oleje np 5W cz 10W jako zalecane do tych silników. NIe przypominam sobie by był tam olej 20W a jesli już to na wyjątkowo goracy klimat afryki czy arabii saudyjskiej.
Poza tym pancerna konstrukcja układów korbowo tłokowych np 944 nijak się ma do delikatnej konstrukcji obecnych silników i moim zdaniem jakikolwiek olej sobie tu poradzi.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
kiler
Użytkownik
Postów: 281
Miejscowość: (wil)Kołaków
Data rejestracji: 14.02.13 |
Dodane dnia 03-03-2016 20:43 |
|
|
Nie znalazłem dokładnie takiego oleju Penrite jaki sprawdził się najlepiej w teście podrzuconym przez Ryśka.
Zastanawiam się nad tym do 924: http://allegro.pl/penrite-10-tenths-premium-5-5w60-5l-pao-estry-i5693158101.html
Prawdziwego mistrza poznaje się po tym, że wygrywa jadąc najwolniej jak to jest możliwe - Juan Manuel Fangio
https://www.facebook.com/BWNengineering |
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
951S
Użytkownik
Postów: 366
Miejscowość: Gdynia
Data rejestracji: 18.12.15 |
Dodane dnia 03-03-2016 22:32 |
|
|
Michał, masz całkowitą rację, powinienem najpierw odświeżyć sobie temat z zalecanym olejem zanim coś napiszę. Właściwie to obaj mamy rację, patrz grafika poniżej. Cały czas obstaję przy 20W50 dla kogoś kto nie jeździ regularnie zimą, przynajmniej jeżeli chodzi o Turbo. Marka ma znaczenie drugorzędne, każda porządna z dużą zawartością ZDDP się nada.
_____________________
Darek
944 Turbo S '88
W124 500E '92
Skodillac do wożenia dupy
951S dodał/a następującą grafikę:
|
|
Autor |
RE: 924s/944 olej 5W40 |
wit007
Użytkownik
Postów: 2479
Miejscowość: Gdynia/Warszawa
Data rejestracji: 12.02.11 |
Dodane dnia 04-03-2016 08:35 |
|
|
951S - jeśli wynaleziono coś bez porównania lepszego niż mineralny 20W-50 to czemu z tego nie korzystać? Komórki też nie używasz? Przecież równie dobrze można porozmawiać przez telefon z tarczą.
Witek
jest: 997 '09 Tor Poznań 1:55,203
było: 964 '91 TP 2:03, 944 '85 TP 2:08, 924 '85, 996 '02
www.komunikado.pl agencja public relations |
|