Logowanie | |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Autor |
924 2.0, a elektroniczny wtrysk/zapłon |
pilatus
Administrator
Postów: 1734
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 12-12-2013 15:02 |
|
|
Wiem, że kilka osób nosi się z zamiarem (czy też rozpatruje możliwość noszenia się z zamiarem ) zmiany nielubianego powszechnie K-Jetronica na nowsze, elektroniczne rozwiązania.
Chciałbym poddać szerszej dyskusji 2 aspekty takiej zmiany (oba w kontekście przeróbki do sportu):
1) Czy Waszym zdaniem przejście z K-Jeta na jakiegoś Megasquirta czy inną taką zabawkę jest moralnie dopuszczalne? W sensie - czy wypada i czy to jest jeszcze klasyczne Porsche 924, które może ścigać się na różnego rodzaju imprezach z innymi klasycznymi samochodami. Abstrahuję tu zupełnie od regulaminu danej imprezy - załóżmy, że dopuszcza on takie zmiany - chodzi mi o to, że z jednej strony jest to zmiana jednego wtrysku wielopunktowego na inny wielopunktowy (tyle, że różniący się sposobem sterowania). Z drugiej jednak strony, to sterowanie pochodzi z współczesnych czasów i stosuje współczesną myśl techniczną. Czy to nie kłóci się z ideą ścigania się klasycznym samochodem (nawet w klasie dopuszczającej przeróbki)?
A co z zapłonem? Skoro można zaprząc do sterowania nim ten sam komputer, co steruje wtryskiem, to może iść na całość? To wydaje się jeszcze większym odejściem od oryginału (w klasycznym aucie), bo w skrajnym wypadku nie potrzebuję nawet rozdzielacza zapłonu...
2) Niezależnie od powyższych dywagacji jest jeszcze kwestia samego regulaminu CA Cup. Do niedawna interpretacja była taka, że skoro do tej pory miałem wtrysk wielopunktowy, to mogę dokonać "downgrade'u" czyli zamontować gaźnik, albo zmienić na inny wtrysk wielopunktowy (nikt nie wnikał w sposób sterowania).
Jakiś czas temu rozmawiałem z Igorem Jureckim z ClassicAuto i okazuje się, że stanowisko się usztywniło i obecnie nie dopuścili by takiego auta w klasie 2, czyli klasie "youngtimer z przeróbkami". Z drugiej strony widzą, że co raz więcej zawodników chciało by w ten sposób przerobić swój samochód i nadal startować w klasie 2. Z tego co wiem, to regulamin jest jeszcze dyskutowany (czy też jego interpretacja).
Skoro ClassicAuto jest otwarte na dyskusje to spróbujmy sformułować argumenty za dopuszczeniem takiej przeróbki. Tu prośba o pomoc.
Z mojego punktu widzenia:
- K-Jetronic to normalny wtrysk wielopunktowy więc zmiana na rozwiązanie elektroniczne to nie zmiana sposobu zasilania jako takiego, a jedynie zmiana sposobu sterowania zasilaniem silnika
- były wersje 924 2.0 z sondą Lambda - wtedy skład mieszanki sterowany był poprzez "komputer" i zawór PWM (spełniał on jednocześnie rolę WUR jeśli się nie mylę). Oznacza to, że były 924 z elektronicznie sterowanym składem mieszanki (czyli można uznać, że przeróbka nie zmienia nawet sposobu sterowania wtryskiem).
- 924S (czyli wersja 924) miała już wtrysk elektroniczny "pełną gębą". Tyle, że to jest 924 z innym silnikiem - może to być słaby argument
- ... pytanie jak sterowane były sportowe wersje 924 z sinikiem wywodzącym się z "dwulitrówki" - jeśli w sporcie stosowano elektroniczny wtrysk w tamtym, historycznym okresie, to może to być ważny argument
- co jeszcze? Może ktoś ma wiedzę, czy inne auta w tej klasie miały fabrycznie montowany elektronicznie wtrysk, w związku z tym mają możliwość legalnego użycia innego komputera?
No i na koniec - ile osób planujących starty w CA Cup 924 2.0 zainteresowanych było by dopuszczeniem takiej przeróbki w klasie 2 (na pewno ja, pewnie Qbak, pewnie Michał928, może Alonso - kto jeszcze?
Pozdrawiam
jacek/pilatus
Edytowane przez pilatus dnia 12-12-2013 15:10 |
|
Autor |
RE: 924 2.0, a elektroniczny wtrysk/zapłon |
Sliwka
Użytkownik
Postów: 624
Miejscowość: Libertów k. Krakowa
Data rejestracji: 29.07.07 |
Dodane dnia 14-12-2013 21:55 |
|
|
|
|
Autor |
RE: 924 2.0, a elektroniczny wtrysk/zapłon |
Misiek
Użytkownik
Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 15-12-2013 09:20 |
|
|
Sterowanie zapłonem masz już w 931 od 81r elektroniczne (DITC) a wcześniej również w 924(od 80?) i 931(79-80) już wykorzystywany był moduł zapłonowy chociaż tutaj sterowanie wyprzedzeniem zapłonu dalej było "mechaniczne" na podciśnieniach ale już pojawiała się elektronika.
937 wykorzystywało zasadniczo ten sam DITC co 931... jednak charakterystyka zapłonu była nieco inna (także ze względu na intercooler). Wtryski i cały k-jet był jednak wciąż ten sam co w 931.
W sportowych 924 na silniku 2.0 ... analizując zdjęcia można zauważyć np wtrysk k-jeta z rozdzielaczem z 928 (w 924GTS) (rozdzielacz na 8 wtrysków - i potem po 2 połączone idące do 4 wtrysków), wtryskiwacze wyglądają na identyczne jak w 931 ale równie dobrze mogą być jakieś "większe". Nie wiem na ile to zwiększało dawkę paliwa ale niby do 2x?
[img]http://chivethethrottle.files.wordpress.com/2012/11/porsche-924-500-13.jpg[/img]
Były również wersje na pompie wtryskowej (GTR) a'la Diesel? nie pamiętam teraz skąd ta pompa była i jakiej
Zapłon realizowany również za pomocą "jakiejś" wersji DITC... widać miejsce na czujnik położenia wału - jeden czujnik.
[img]http://www.freisinger-motorsport.de/plogger/thumbs/lrg-59975-924_gtr__20_.jpg[/img]
było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: 924 2.0, a elektroniczny wtrysk/zapłon |
PIeszczoH
Użytkownik
Postów: 4953
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 07.04.06 |
Dodane dnia 16-12-2013 23:15 |
|
|
Jacek, a może trzeba zwyczajnie zrobić taki podział youngtimer ( te bez przeróbek w fabrycznych specyfikacjach, na cywilnych ), youngtimer pro ( tez przeróbkami, na semi itp. ), no i na koniec open.
Choć open mi się kłóci trochę, bo tam mogą być 2x nowsze auta z napędem na 4 łapy i mocą x4 więc taka klasa jest do bani bo dyskryminuje wiele aut i trzeba by ją jakoś podzielić.
Mnie to raczej wkurza, że regulaminy się zmieniają co roku, coś było dopuszczone w jednym, gromadzisz graty, a tu zonk w następnym zabronią i pozamiatane.
Co do 924S, to było to jednak przedłużenie linii modelowej 924.
Ja mam jeszcze jeden ból, 944 można zeswapować na 3,0, bo było 944S2 i chyba nic się nie zmieni.
924S zeswapować na 3,0 nie można, bo wylądujesz chyba w open... a różnica techniczna między 924S i 944 2,5 jest praktycznie żadna.
SPRZEDAM:
ORYGINALNE ZESTAWY FILTRÓW 924S/944/S/S2/968
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=11740
Przewody Paliwa:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=9843#post_149432
Tarcza sprzęgła 924S/944/S2 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6169#post_93610
rurka do nagrzewnicy 944: http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6127
element wybieraka przy skrzyni http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5936
tłoki 2,7 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5970
stab 20mm http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5239#post_78519
Rolka napinająca rozrządu 24s/44 http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6291
KUPIĘ:
mocowania/uchwyty spoilera przód 944/944S http://www.924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=6186
ZAMIENIĘ - BŁOTNIKI 944 I EU na BŁOTNIKI 944 I US
Szukam:
http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=6071#post_92228
SZUKAM ZDROWEGO 924S - może mieć korbę co wyszła bokiem, albo być niekompletna, ważne żeby buda była prosta bez tony szpachli i korozji.
__________________________
Porsche 924S '86 3,0 210PS
Jeep Grand Cherokee 2001 V8 - sprzedany
Honda Accord Aerodeck '89 - sprzedana
Garbus '60 - skończył w rękach Porsza
__________________________
Porsche 924 - Nothing even come close
Edytowane przez PIeszczoH dnia 16-12-2013 23:17 |
|
Autor |
RE: 924 2.0, a elektroniczny wtrysk/zapłon |
Qbak
Użytkownik
Postów: 7463
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 16-12-2013 23:41 |
|
|
Pieszczoh, już jest przecież taki podział
Jest Oldtimer i Oldtimer Sport. W Sport jest kilka zasad które trzeba przestrzegać
i dotyczą one głównie silnika. Zapis dotyczący sposobu zasilania właściwie jest dla
nas pomyślny, bo wtrysk jest i wtrysk będzie. Po tych argumentach podanych powyżej
takich jak sonda lambda - czyli sterowanie paliwem przez komputer oraz zapłon
w 931.2 który jest sterowany przez komputer, właściwie można przyjąć że komputer
był w 924 i sterował zapłonem i paliwem
Pytasz Pilatusie czy są jakieś auta w Grupie 2 (czyli Oldtimer Sport) które w serii
mają komputer ECU i możnaby go zamienić na inny w pełni przestrajalny ECU, na
przykład EMU lub Megasquirt czy też ECUmaster (czy jak się ta "świnka" nazywa).
Są takie, żeby nie szukać daleko to 944.1 i 911 do 1985 miały już ECU
Od strony FairPlay. Ja uważam, że jeżeli regulamin coś dopuszcza to jest to
dopuszczone i tyle. Jak zaczniesz gdzieś bardzo wygrywać to regulamin zmienią,
nie bój się Trochę historycznie auto traci, niestety coś za coś. Dlatego ja planuję
swojego KJETa zatrzymać i ewentualnie mieć w pogotowiu.
Ciekawe co na ten temat sądzą Michał928 i Pumba. Juras też się kilka razy do
ECU w 924 przymierzał. Śliwka, być coś napisał a nie złowrogo się cieszył
Ja jestem zainteresowany dopuszczeniem tej modyfikacji w CACUP. Choć jak się
dobrze zastanowić to jest ona już dopuszczona patrząc na argumenty powyżej
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
Tor Poznań 2:04,992
Mapa Polskich Transaxli
QBAK - nowe części (i akcesoria) do Porsche
Edytowane przez Qbak dnia 16-12-2013 23:43 |
|
|
|
|