Autor |
łożyska - materiał |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 05-05-2008 11:29 |
|
|
Szybkie pytanie - proszę o odpowiedź zorientowane osoby, będę w końcu na tym jeździł
W oryginale na tylne łożyska składają się dwa rodzaje: zewnętrzne i wewnętrzne.
Wewnętrzne o numerach 6206C3, gdzie c3 oznacza 'z luzem' - łożyska kulkowe niekryte;
i zewnętrzne o nr NU206ECP (względnie NU206ETUP2 według łożysk pilatusa) - łożyska wałeczkowe
i teraz pytanie:
łożyska zewnętrzne NU206ECP są według katalogu z koszem z tworzywa (plastiku), czy jeżeli kupię łożyska z koszem metalowym ponoszę jakieś ryzyko, czy nie ma to znaczenia?
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86
Edytowane przez ciachu dnia 05-05-2008 11:50 |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Wulkan
Użytkownik
Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07 |
Dodane dnia 05-05-2008 16:54 |
|
|
IMO wazniejsza jest nosnosc lozyska i dopuszczalna predkosc obrotowa niz material jego koszyka. Stalowy koszyk jest wytrzymalszy od ,,plastikowego", szczegolnie jesli jest powleczony galwanicznie powiedzmy srebrem. Dla kół, jesli lozysko z koszykiem z tworzywa sztucznego bylo oryginalnie, moim zdaniem nie bedzie nietaktem zastosowanie łożysk z innym koszykiem.
Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm
Porsche 924 1982r NA |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 05-05-2008 20:56 |
|
|
kurcze zmienialem juz duuzo lozysk ale naprawde nie spodkalem sie z koszem z tworzywa, moze to dlatego ze kupoje tylko lozyska SKF
a jesli mialbym wybrac to napewno wzialbym metalowe,
|
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Bilek
Użytkownik
Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06 |
Dodane dnia 06-05-2008 07:44 |
|
|
Z tego co wiem to są dwie różnice między tymi łożyskami:
1. Z metalowym koszykiem mogą pracować przy wyższych temperaturach (plastikowe koszyki potrafią się stopić przy temp. około 100-120 st C metalowe wytrzymują nawet do 250 st C)
2. łożyska z plastikowymi koszykami są tańsze i dlatego tam gdzie nie ma ryzyka przegrzania stosuje się łożyska z plastikowym koszyk. Tak więc możesz spokojnie stosować łożyska z metalowym koszykiem zamiast plastikowego.
Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek
Edytowane przez Bilek dnia 06-05-2008 08:03 |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Wulkan
Użytkownik
Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07 |
Dodane dnia 06-05-2008 10:25 |
|
|
Z tym ze stopy łożyskowe nie znoszzą temperatury powyżej 100-120 st. C. Powyżej tych temperatur stopy takie ulegaja ogolnie mowiac ,,zmiękczeniu". Prosze sie nie czepaic nazewnictwa, wiem ze nie jest naukowo poprawne Mowie tu o temperaturze lozysk, a nie chwilowej temperaturze otoczenia lozyska.
Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm
Porsche 924 1982r NA |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Bilek
Użytkownik
Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06 |
Dodane dnia 06-05-2008 11:16 |
|
|
Z tego co wiem to problem jest ze smarowaniem a nie se stopem. 250 st. C dla stali to jest o jakieś 500 za mało żeby dojść do granicy plastyczności i zmiany struktury krystalicznej sieci czy jakoś tak . Natomiast problem polega na tym, że smary stałe a z takimi mamy do czynienia w przypadku łożysk stosowanych w układach otwartych, w temperaturze 100 - 120 st. C. stają się płynne i wypływają z łożyska co prowadzi do braku smarowania i zatarcia łożyska.
Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 06-05-2008 14:51 |
|
|
Łożyska NU206 o oznaczeniu ECP, są to łożyska z koszem poliaminowym wzmacnianym włóknem np. producenta SKF. Kosztują 120zł
Natomiast łożyska z koszem stalowym są produkcji czeskiej o oznaczeniu NU206 bez końcówki i są to łożyska maszynowe, oczywiście o takich samych wymiarach, ale zapewne mają inne parametry. Kosztują 25zł
Czy w świetle nowych faktów wasze zdanie o łożyskach z koszem stalowym pozostaje niezmienne? Mogę podmieniać, czy też nie..
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Bilek
Użytkownik
Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06 |
Dodane dnia 06-05-2008 15:14 |
|
|
To co znalazłem w internecie:
oznaczenie łożysk SKF:
EC - Single row cylindrical roller bearing with optimised internal design
P - Moulded glass fibre reinforced polyamide 6,6 cage
Czyli są to jakieś dodatkowe oznaczenia producenta.
Według normy PN łożyskowej wszystkie łożyska o danym oznaczeniu czyli w tym przypadku NU206 muszą charakteryzować się takimi samymi wymiarami i taką samą minimalną trwałością godzinową nie zależnie od koszyka. Koszyk jest tylko elementem określającym położenie rolek/ wałeczków/ kulek etc. Ma on też swoją trwałość. Według mnie w tym konkretnym przypadku nie ma znaczenia z czego będzie wykonany koszyk (nie sądzę aby występowały tu temperatury powyżej 90 st. C.) nie wiem tylko jak jest z jakością wykonania tych czeskich łożysk a od tego wszystko zależy jak długo na nich pojeździsz.
Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Wulkan
Użytkownik
Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07 |
Dodane dnia 06-05-2008 19:41 |
|
|
Bilek napisał/a:
Z tego co wiem to problem jest ze smarowaniem a nie se stopem. 250 st. C dla stali to jest o jakieś 500 za mało żeby dojść do granicy plastyczności i zmiany struktury krystalicznej sieci czy jakoś tak . Natomiast problem polega na tym, że smary stałe a z takimi mamy do czynienia w przypadku łożysk stosowanych w układach otwartych, w temperaturze 100 - 120 st. C. stają się płynne i wypływają z łożyska co prowadzi do braku smarowania i zatarcia łożyska.
Otoz nie jest to takie proste, a stopy łożyskowe nie mozna klasyfikowac jako inne stale stopowe, konstrukcyjne.
Piszac o temperatuze 120 st. C. nie podaje jakichs zaslyszanych mitow czy danych z neta. Kompletnie nie chodzi tutaj o dochodzenie do granicy plastycznosci, a wlasnie o przemiany krystaliczne w fazie stalej.
A samo odpuszczanie jako proces obrobki cieplnej ma rozne zakresy temperaturowe, od 150st.C.
I nie chodzi tutaj o chwilowa temperature otoczenia wezla, a stala temperature elementow lozyska.
Ta krytyczna, stosunkowo niska temnperatura, odnosi sie glownie do stopow lozyskowych wlasnie, nie do stopow konstrukcyjnych i innych.
Jasne ze w temp. 250 st lozysko z koszykiem stalowym sie nie rozpadnie, ale jesli bieznie i, rolki i koszyk nagrzeja sie do takiej temp. nie pochodza juz dlugo.
Podsumowujac, wg. mnie, mozna stosowac w kolach lozyska z koszykiem stalowym, a co do producenta, to z czeskim ZKL'em ma m tylko bardzo dobre doswiadczenia. Stosunek: cena do jakosci jest trudna do pobicia.
PS: Temperatura krytyczna dla lozysk jest ma zastosowanie takze przy wyjmowaniu lzoyska np. z bloku aluminiowego, jesli chcemy wykorzystac ponownie takie lozysko, nie przesadzajmy z temperatura.
Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm
Porsche 924 1982r NA |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 07-05-2008 12:28 |
|
|
Łożyska kupione. Dzięki za odpowiedzi. Zaoszczędzone duże pieniądze. Koszt zakupu 76,44 zł. Zobaczymy jak się sprawdzą.
Różnica pomiędzy materiałami kosza ma największe znaczenie np. w skrzyniach biegów, gdzie po rozpadnięciu się łożyska poliamer zostanie zmielony, stalowy może zablokować mechanizmy. Podobno
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86
ciachu dodał/a następującą grafikę:
Edytowane przez ciachu dnia 07-05-2008 12:28 |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Mammoth
Użytkownik
Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08 |
Dodane dnia 07-05-2008 13:02 |
|
|
W sumie już po zakupie więc nic nie zmienię, ale powiem tylko tyle, że u siebie też miałem łożyska zza południowej czy tez wschodniej granicy Auto jeśli jeździło to nie było oszczędzane, a łożyska przetrwały wszystko. Facet w sklepie, w którym były tylko łożyska, powiedział, że może mi załatwić zachodnie, po czym stwierdził że jego zdaniem nie ma sensu, ponieważ te są równie wytrzymałe. Z mojego punku widzenia miał rację |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 26-04-2010 20:05 |
|
|
panowie gdzie wy kupiliscie te lozyska?
co prawda post jest juz wiekowy ale ja musze do mojego nabytku kupic nowe na przod i tyl i w ic nic nie ma na alledrogo pusto ...
ma ktos moze tel nr do jakiegos dostawcy?
|
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
gta77
Użytkownik
Postów: 302
Miejscowość: Zamość
Data rejestracji: 01.12.09 |
Dodane dnia 26-04-2010 20:38 |
|
|
ostatnio kupowałem u Tomka (transaxle.pl), na stanie ma "jakieś", ale mi załatwił FAG'a i ma w ofercie tez SKF - ceny dobre |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
mg83
Użytkownik
Postów: 280
Miejscowość: Nowa Sól/Rumia
Data rejestracji: 03.02.06 |
Dodane dnia 26-04-2010 21:57 |
|
|
w zeszlym roku kupowalem w normalnym sklepie z lozyskami koszt komplety na 2 strony 80 pln
chwilowy brak prosia.... |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
ElastiC
Użytkownik
Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 28-04-2010 21:25 |
|
|
Tez po fakcie, ale od dawna jezdze na tych "tanszych" i nic sie nie dzieje, jednak moje przygody z pajakami nauczyly mnie jednego: nic nie potrafi tak rozwalic lozyska, jak zle wywazone lub skrzywione kolo!
Przypuszczam, ze koszyk jest naprawde malo istotny jesli kolo bije. Jesli nie bije nic sie z lozyskami nie dzieje. Inna bajka, to dziury
|
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
Wojtii
Użytkownik
Postów: 75
Miejscowość: Toruń
Data rejestracji: 23.10.08 |
Dodane dnia 28-04-2010 21:55 |
|
|
nieczytałem wrzystkich postów , ale w mojej aprili były łorzyska z koszem z tworzywa sztucznego , i wytrzymywały 13-14tyś obrotow na wale , , niewspomne , że silnik z 33 koni zrobiło sie ponad 50... kwestjia wykonania i firmy , teraz mam załorzone francuskie , najleprze jakie mieli w sklepie i jak narazie wytrzymały minute pracy przy 16 tys ... jednak firma robi swoje
924 '87 / W czasie remontu , polerka itp
aprilia AF1 125/160ccm dla wyrzycia sie / silnik wybuchł w czasie jazdy ... / na wiosne remont |
|
Autor |
RE: łożyska - materiał |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 29-04-2010 09:59 |
|
|
Temat wiekowy (choć bez przesady zaledwie dwa lata ), ale uzupełniam o informację, że wszystko było jak należy. Co prawda szampańskie czwórki sprzedane, ale pewnie jeżdżą i długo będą jeszcze jeździć.
Co do namiarów, to łożyska kupowałem w firmie PREMA:
http://www.prema.com.pl/
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|