924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Problemy techniczne
Autor łożyska - materiał
ciachu
Administrator



Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06
Dodane dnia 05-05-2008 11:29
Szybkie pytanie - proszę o odpowiedź zorientowane osoby, będę w końcu na tym jeździł smiley

W oryginale na tylne łożyska składają się dwa rodzaje: zewnętrzne i wewnętrzne.
Wewnętrzne o numerach 6206C3, gdzie c3 oznacza 'z luzem' - łożyska kulkowe niekryte;
i zewnętrzne o nr NU206ECP (względnie NU206ETUP2 według łożysk pilatusa) - łożyska wałeczkowe

i teraz pytanie:
łożyska zewnętrzne NU206ECP są według katalogu z koszem z tworzywa (plastiku), czy jeżeli kupię łożyska z koszem metalowym ponoszę jakieś ryzyko, czy nie ma to znaczenia?


924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86

Edytowane przez ciachu dnia 05-05-2008 11:50
6925558 www.924.pl
Autor RE: łożyska - materiał
Wulkan
Użytkownik



Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07
Dodane dnia 05-05-2008 16:54
IMO wazniejsza jest nosnosc lozyska i dopuszczalna predkosc obrotowa niz material jego koszyka. Stalowy koszyk jest wytrzymalszy od ,,plastikowego", szczegolnie jesli jest powleczony galwanicznie powiedzmy srebrem. Dla kół, jesli lozysko z koszykiem z tworzywa sztucznego bylo oryginalnie, moim zdaniem nie bedzie nietaktem zastosowanie łożysk z innym koszykiem.


Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm

Porsche 924 1982r NA
3155366
Autor RE: łożyska - materiał
troll oslo
Użytkownik

Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07
Dodane dnia 05-05-2008 20:56
kurcze zmienialem juz duuzo lozysk ale naprawde nie spodkalem sie z koszem z tworzywa, moze to dlatego ze kupoje tylko lozyska SKF
a jesli mialbym wybrac to napewno wzialbym metalowe,


Autor RE: łożyska - materiał
Bilek
Użytkownik



Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06
Dodane dnia 06-05-2008 07:44
Z tego co wiem to są dwie różnice między tymi łożyskami:
1. Z metalowym koszykiem mogą pracować przy wyższych temperaturach (plastikowe koszyki potrafią się stopić przy temp. około 100-120 st C metalowe wytrzymują nawet do 250 st C)
2. łożyska z plastikowymi koszykami są tańsze i dlatego tam gdzie nie ma ryzyka przegrzania stosuje się łożyska z plastikowym koszyk. Tak więc możesz spokojnie stosować łożyska z metalowym koszykiem zamiast plastikowego.


Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek

Edytowane przez Bilek dnia 06-05-2008 08:03
Autor RE: łożyska - materiał
Wulkan
Użytkownik



Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07
Dodane dnia 06-05-2008 10:25
Z tym ze stopy łożyskowe nie znoszzą temperatury powyżej 100-120 st. C. Powyżej tych temperatur stopy takie ulegaja ogolnie mowiac ,,zmiękczeniu". Prosze sie nie czepaic nazewnictwa, wiem ze nie jest naukowo poprawne smiley Mowie tu o temperaturze lozysk, a nie chwilowej temperaturze otoczenia lozyska.


Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm

Porsche 924 1982r NA
3155366
Autor RE: łożyska - materiał
Bilek
Użytkownik



Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06
Dodane dnia 06-05-2008 11:16
Z tego co wiem to problem jest ze smarowaniem a nie se stopem. 250 st. C dla stali to jest o jakieś 500 za mało żeby dojść do granicy plastyczności i zmiany struktury krystalicznej sieci czy jakoś tak smiley . Natomiast problem polega na tym, że smary stałe a z takimi mamy do czynienia w przypadku łożysk stosowanych w układach otwartych, w temperaturze 100 - 120 st. C. stają się płynne i wypływają z łożyska co prowadzi do braku smarowania i zatarcia łożyska.


Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek
Autor RE: łożyska - materiał
ciachu
Administrator



Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06
Dodane dnia 06-05-2008 14:51
Łożyska NU206 o oznaczeniu ECP, są to łożyska z koszem poliaminowym wzmacnianym włóknem np. producenta SKF. Kosztują 120zł

Natomiast łożyska z koszem stalowym są produkcji czeskiej o oznaczeniu NU206 bez końcówki i są to łożyska maszynowe, oczywiście o takich samych wymiarach, ale zapewne mają inne parametry. Kosztują 25zł

Czy w świetle nowych faktów wasze zdanie o łożyskach z koszem stalowym pozostaje niezmienne? Mogę podmieniać, czy też nie.. smiley


924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86
6925558 www.924.pl
Autor RE: łożyska - materiał
Bilek
Użytkownik



Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06
Dodane dnia 06-05-2008 15:14
To co znalazłem w internecie:
oznaczenie łożysk SKF:
EC - Single row cylindrical roller bearing with optimised internal design
P - Moulded glass fibre reinforced polyamide 6,6 cage
Czyli są to jakieś dodatkowe oznaczenia producenta.
Według normy PN łożyskowej wszystkie łożyska o danym oznaczeniu czyli w tym przypadku NU206 muszą charakteryzować się takimi samymi wymiarami i taką samą minimalną trwałością godzinową nie zależnie od koszyka. Koszyk jest tylko elementem określającym położenie rolek/ wałeczków/ kulek etc. Ma on też swoją trwałość. Według mnie w tym konkretnym przypadku nie ma znaczenia z czego będzie wykonany koszyk (nie sądzę aby występowały tu temperatury powyżej 90 st. C.) nie wiem tylko jak jest z jakością wykonania tych czeskich łożysk a od tego wszystko zależy jak długo na nich pojeździsz.


Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek
Autor RE: łożyska - materiał
Wulkan
Użytkownik



Postów: 125
Miejscowość: Rzeszów
Data rejestracji: 25.11.07
Dodane dnia 06-05-2008 19:41
Bilek napisał/a:
Z tego co wiem to problem jest ze smarowaniem a nie se stopem. 250 st. C dla stali to jest o jakieś 500 za mało żeby dojść do granicy plastyczności i zmiany struktury krystalicznej sieci czy jakoś tak smiley . Natomiast problem polega na tym, że smary stałe a z takimi mamy do czynienia w przypadku łożysk stosowanych w układach otwartych, w temperaturze 100 - 120 st. C. stają się płynne i wypływają z łożyska co prowadzi do braku smarowania i zatarcia łożyska.


Otoz nie jest to takie proste, a stopy łożyskowe nie mozna klasyfikowac jako inne stale stopowe, konstrukcyjne.
Piszac o temperatuze 120 st. C. nie podaje jakichs zaslyszanych mitow czy danych z neta. Kompletnie nie chodzi tutaj o dochodzenie do granicy plastycznosci, a wlasnie o przemiany krystaliczne w fazie stalej.
A samo odpuszczanie jako proces obrobki cieplnej ma rozne zakresy temperaturowe, od 150st.C.
I nie chodzi tutaj o chwilowa temperature otoczenia wezla, a stala temperature elementow lozyska.
Ta krytyczna, stosunkowo niska temnperatura, odnosi sie glownie do stopow lozyskowych wlasnie, nie do stopow konstrukcyjnych i innych.

Jasne ze w temp. 250 st lozysko z koszykiem stalowym sie nie rozpadnie, ale jesli bieznie i, rolki i koszyk nagrzeja sie do takiej temp. nie pochodza juz dlugo.

Podsumowujac, wg. mnie, mozna stosowac w kolach lozyska z koszykiem stalowym, a co do producenta, to z czeskim ZKL'em ma m tylko bardzo dobre doswiadczenia. Stosunek: cena do jakosci jest trudna do pobicia.

PS: Temperatura krytyczna dla lozysk jest ma zastosowanie takze przy wyjmowaniu lzoyska np. z bloku aluminiowego, jesli chcemy wykorzystac ponownie takie lozysko, nie przesadzajmy z temperatura.


Junak OHRV M07 NA 520ccm
Junak OHV M10 NA 700ccm
Junak OHV M10 Turbo 600ccm

Porsche 924 1982r NA
3155366
Autor RE: łożyska - materiał
ciachu
Administrator



Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06
Dodane dnia 07-05-2008 12:28
Łożyska kupione. Dzięki za odpowiedzi. Zaoszczędzone duże pieniądze. Koszt zakupu 76,44 zł. Zobaczymy jak się sprawdzą.

Różnica pomiędzy materiałami kosza ma największe znaczenie np. w skrzyniach biegów, gdzie po rozpadnięciu się łożyska poliamer zostanie zmielony, stalowy może zablokować mechanizmy. Podobno smiley


924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86

ciachu dodał/a następującą grafikę:



Edytowane przez ciachu dnia 07-05-2008 12:28
6925558 www.924.pl
Autor RE: łożyska - materiał
Mammoth
Użytkownik



Postów: 1843
Miejscowość: woj. lubelskie
Data rejestracji: 13.03.08
Dodane dnia 07-05-2008 13:02
W sumie już po zakupie więc nic nie zmienię, ale powiem tylko tyle, że u siebie też miałem łożyska zza południowej czy tez wschodniej granicysmiley Auto jeśli jeździło to nie było oszczędzane, a łożyska przetrwały wszystko. Facet w sklepie, w którym były tylko łożyska, powiedział, że może mi załatwić zachodnie, po czym stwierdził że jego zdaniem nie ma sensu, ponieważ te są równie wytrzymałe. Z mojego punku widzenia miał racjęsmiley
Autor RE: łożyska - materiał
troll oslo
Użytkownik

Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07
Dodane dnia 26-04-2010 20:05
panowie gdzie wy kupiliscie te lozyska?
co prawda post jest juz wiekowy ale ja musze do mojego nabytku kupic nowe na przod i tyl i w ic nic nie ma na alledrogo pusto ...
ma ktos moze tel nr do jakiegos dostawcy?


Autor RE: łożyska - materiał
gta77
Użytkownik



Postów: 302
Miejscowość: Zamość
Data rejestracji: 01.12.09
Dodane dnia 26-04-2010 20:38
ostatnio kupowałem u Tomka (transaxle.pl), na stanie ma "jakieś", ale mi załatwił FAG'a i ma w ofercie tez SKF - ceny dobre
Autor RE: łożyska - materiał
mg83
Użytkownik



Postów: 280
Miejscowość: Nowa Sól/Rumia
Data rejestracji: 03.02.06
Dodane dnia 26-04-2010 21:57
w zeszlym roku kupowalem w normalnym sklepie z lozyskami koszt komplety na 2 strony 80 pln


chwilowy brak prosia....
531155
Autor RE: łożyska - materiał
ElastiC
Użytkownik



Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 28-04-2010 21:25
Tez po fakcie, ale od dawna jezdze na tych "tanszych" i nic sie nie dzieje, jednak moje przygody z pajakami nauczyly mnie jednego: nic nie potrafi tak rozwalic lozyska, jak zle wywazone lub skrzywione kolo! smiley
Przypuszczam, ze koszyk jest naprawde malo istotny jesli kolo bije. Jesli nie bije nic sie z lozyskami nie dzieje. Inna bajka, to dziury smiley


elastic 4542351 www.d16.pl
Autor RE: łożyska - materiał
Wojtii
Użytkownik

Postów: 75
Miejscowość: Toruń
Data rejestracji: 23.10.08
Dodane dnia 28-04-2010 21:55
nieczytałem wrzystkich postów , ale w mojej aprili były łorzyska z koszem z tworzywa sztucznego , i wytrzymywały 13-14tyś obrotow na wale , , niewspomne , że silnik z 33 koni zrobiło sie ponad 50... kwestjia wykonania i firmy , teraz mam załorzone francuskie , najleprze jakie mieli w sklepie i jak narazie wytrzymały minute pracy przy 16 tys ... jednak firma robi swoje smiley


924 '87 / W czasie remontu , polerka itp smiley
aprilia AF1 125/160ccm dla wyrzycia sie smiley / silnik wybuchł w czasie jazdy ... / na wiosne remont smiley
9767388
Autor RE: łożyska - materiał
ciachu
Administrator



Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06
Dodane dnia 29-04-2010 09:59
Temat wiekowy (choć bez przesady zaledwie dwa lata smiley ), ale uzupełniam o informację, że wszystko było jak należy. Co prawda szampańskie czwórki sprzedane, ale pewnie jeżdżą i długo będą jeszcze jeździć.

Co do namiarów, to łożyska kupowałem w firmie PREMA:
http://www.prema.com.pl/


924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86
6925558 www.924.pl