Autor |
olejowa ankieta - 924 2.0 |
miniver
Użytkownik
Postów: 767
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 07.04.07 |
Dodane dnia 16-07-2008 12:40 |
|
|
Od dawna ciekawi mnie jaki procent 924 jeździ na oleju mineralnym, a jaki na półsyntetycznym i ewentualnie syntetycznym... Spotkałem się z różnymi (często skrajnie odmiennymi) opiniami co do tego, który olej lepiej służy temu silnikowi..
Proponuję ankietę - wpisujcie proszę jakiego oleju używacie w 924 2.0 i dzielcie się wszelkimi obserwacjami...
Ja wlewam Texaco Havoline 10W-40, bo takiego używał poprzedni właściciel (pozdro madmat). Ale teraz zastanawiam sie nad przejściem na Valvoline 10W-40 - tylko nie wiem jeszcze czy DuraBlend, czy MaxLife. Za to przed przyszłym latem chciałbym docelowo przejść na Valvoline 10W-60 i zastanawiam się czy to dobry pomysł.
Don't panic! |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
hades307
Użytkownik
Postów: 1768
Miejscowość: Freie Stadt Danzig
Data rejestracji: 02.01.08 |
Dodane dnia 16-07-2008 13:13 |
|
|
ja mam wlany mineralny bo taki byl jak go kupilem
ale po remoncie chyba wleje syntetyczny
o ile dobrze pamietam pierwsza cyfra to gestosc i raczej nie polecal bym jej radykalnie zmniejszac bo moze sie okazac ze spadnie nam cisnienie oleju a druga cyfra to chyba zdolnosc chlodzenia 125bhp z 2l raczej sie nie grzeje ale nie przeszkadza miec tu wiecej
1978
1979
szukam rocznika '80
There is a fine line between hobby and mental illness
-Welcome to the Other Side |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
vip3r
Użytkownik
Postów: 6074
Miejscowość: Wolica (k.W-wy/Janek)
Data rejestracji: 23.10.06 |
Dodane dnia 16-07-2008 13:55 |
|
|
Mobil 15W-40
ponoć tylko mineralny się nadaje. inaczej problemy ze szczelnoscią - ale nie jestem mechanikiem. |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
hades307
Użytkownik
Postów: 1768
Miejscowość: Freie Stadt Danzig
Data rejestracji: 02.01.08 |
Dodane dnia 16-07-2008 14:51 |
|
|
vip3r napisał/a:
Mobil 15W-40
ponoć tylko mineralny się nadaje. inaczej problemy ze szczelnoscią - ale nie jestem mechanikiem.
moj ojciec jest mechanikiem i uwaza tak samo dla tego pisalem ze syntetyk lub polsyntetyk raczej po remoncie ale remont musi objac wszystkie lozyska slizgowe bo inaczej moga byc problemy z cisnieniem
1978
1979
szukam rocznika '80
There is a fine line between hobby and mental illness
-Welcome to the Other Side |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
ali
Użytkownik
Postów: 219
Miejscowość: Weissach(D)/Tychy(PL)
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 16-07-2008 15:01 |
|
|
u mnie tez od niedawna mobil1 15w40, wczesniej castrol 15w40 przez 3lata, obydwa jak na razie bez roznicy, tak samo dobrze sie sprawuja
"Ostatnim wyprodukowanym samochodem bedzie PORSCHE" (Ferry Porsche)
924 2.0 '77 było
C124 300E '90
W209 CLK200 '05 |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 16-07-2008 16:31 |
|
|
Kieds na jakims kursie dafa mowili co znaczy 15w40
15 to gestosc oleju zimnego i jaki gesty bedzie w temp ujemnych-15 oj gesty 40 zas to jaki zadki bedzie w wysokich temp. Czyli jak szybko splywa i jak slabo wytrzymoje przegrzania. Ja mam 5-50 bodajrze ,castrola lekko kreci w zime i cisnieni super latem w temp.max. Pozdro z crety +42 stp. W cieniu |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 16-07-2008 16:55 |
|
|
Tak naprawdę instrukcja obsługi zakładała olej 20W20
Kiedyś jeździłem na mineralnych, po remoncie panewek jeżdżę na półsyntetycznych, najpierw z racji ostrej jazdy 10W60 Valvoline VR1 racing, aby ostatecznie spocząć na innym półsyntetycznym (nie ukrywam tańszym texaco havoline).
spostrzeżenia? Nie zanotowałem różnic
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
piterson
Użytkownik
Postów: 3497
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 16-07-2008 17:33 |
|
|
A ja nie napiszę na czym jeżdżę bo to 944 3.0 a nie 924 2.0
Ale jakby ktoś był zainteresowany to Mobil 1 5W50 - od prawie 20 tys km (to było lekkie ryzyko bo nie wiedziałem na jakim jeździł wcześniej). Właściwie nic się nie stało poza tym że zaczęło kapać spod uszczelki wału przy sprzęgle po jego wymianie. Ale to ewidentnie moja wina bo nie wymieniłem uszczelki podczas wymiany sprzęgła (co powinno być procedurą standardową biorąc pod uwagę czasochłonność tej pracy).
Ciśnienie oleju mam na jałowych 3-4, podczas pracy 4,5-5.
Ale i tak cały czas mnie kusi 15W50 Motula (w zimie nie jeżdżę). |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 16-07-2008 17:56 |
|
|
To ja wkleję moją wypowiedź ze starego jeszcze forum:
- przed remontem silnika (silnik go nie wymagał, ale postawowiłem zrobić mały tuning to przy okazji wymieniłem co nieco) - mineralny Agip (zalany był takim w momencie kupna), następnie półsyntetyczny Mobil (przy bardzo mocno rozgrzanym oleju mrugała kontrolka ciśnienia na biegu jałowym), następnie mineralny Mobil (niestety kontrolka ciśnienia od czasu do czasu przy baaardzo rozgrzanym oleju mrugała)
- po remoncie na dotarciu (przez 1000 km.) półsyntetyczny Lotos 10W/40 - zdecydowanie nie polecam - jak był gorący to był jak woda - ciśnienie oleju bardzo niskie (na zimnym było OK).
- obecnie syntetyczny Castrol 10W/60 - najlepszy olej jaki widziałem, bardzo drogi ale chyba warty swej ceny. Ciśnienie OK choć mam wrażenie, że kończy mi się pompa olejowa.
[errata po czasie]Po pierwszej wymianie tego oleju byłem zachwycony - nigdy nie miałem tak czystego przepracowanego oleju. Jednak każda kolejna wymiana owocowała zlaniem oleju wręcz czarnego, a do tego silnik wewnątrz jest mocno zabrudzony. Olej ten pozostawia gruby czarny, smołowaty nalot. Silnik trzyma na nim ciśnienie, choć widać wyraźną różnicę na świerzym oleju i takim po 10 tyś. km przebiegu.
Takie same uwagi mają ludzie na innych forach motoryzacyjnych. Podobno efekt ten związany jest z rozlewaniem tego oleju w Polsce. Nie wiem czy to prawda, ja moge napisac jedynie że pierwszy Castrol jaki wlałem nie miał polskich etykiet. Następne kupowane były już np. w Macro i rozlewane w Polsce.[koniec erraty]
Od kilku zmian oleju jeżdżę (jeździłem ) na Valvoline VR1 10W60 - tak jak Ciachu. Jeśli jakość tego oleju nie pogorszy się (czyt. nie będzie produkowany/rozlewany w Polsce) to nie zmienię go na inny. Jestem z niego zadowolony po prostu.
Co do tego czy jest to olej syntetyczny czy tylko "synthetic blend" trwają spory. Podobno zależy do jakiej normy go "przyłożyć". Ja jestem z niego bardzo zadowolony. |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 16-07-2008 22:39 |
|
|
Okay wszystko super ale nie kumam jednego tego ze cisnienie na jalowym 4 bary skoro dane tech.podaja ze przy 2tys. obr. Maja byc bodajze 2 bara to cos sie nie zgadza ja mam wlasnie tak silnik po remoncie na wolnych obr. mam 1 bar silnik oczywiscie goracy. Myslicie ze castrol pozwolil by za zanizanie jakosci produktu tylko dlatego ze rozlewany w polsce? Maja przeciez kontrole jakosci a jak masz watpliwosci to dzwonic do centrum obslugi klijeta i nazekac na jakosc jak tego sie nie robi to nigdy nie poprawia jakosci jesli nie jest ona w normach. Do mnie sami przyjechali po probki bo olej silnikowy smierdzial jak do mostu ..bylo ok uzyli nowych skladnikow ale zapomnieli poinformowac... |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
RomanS
Użytkownik
Postów: 53
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 13.06.07 |
Dodane dnia 17-07-2008 10:54 |
|
|
To i ja wtrące swoje trzy grosze.
Z racji tego co robie na co dzień troszkę mam wiedzy na temat olejów i nie zgodzę się z moim przedmówcą co do jakości Castrola w Polsce.
Wiem że trudno w to uwierzyć, ale w Polsce akurat Castrol jest lepszy od np. niemieckiego. Z bardzo prostego powodu. U nas silniki pracują w dużo cięższych warunkach i olej jest narażony na większe zużycie. Nie oznacza to wcale że niemiecki jest gorszy. Kupowany w Polsce lub jak kto woli rozlewany z przeznaczeniem na ten rynek ma inne parametry. Firma o takiej renomie i zasięgu jak Castrol nie może sobie pozwolić na wypuszczenie lipy. Trzeba też pamiętać że marka Castrol jest własnością koncernu BP. A co do debaty mineralny czy syntetyk to temat rzeka. Ja używam Castrol Edge Sport 0W40, ale tylko dlatego że takim był zalany jak kupiłem. Drogi trochę, ale mam silnik w bardzo dobrym stanie. Nie mam wycieków i od zmiany do zmiany ubywa z pół litra.
RomanS |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 17-07-2008 11:03 |
|
|
Castrol - nie mam pojęcia na co Castrol Polska pozwala, a na co nie, a tym bardziej o czym wie, a o czy mnie ma pojęcia. Opisałem jedynie doświadczenia z ich olejem. Zastanawiające, że są one zbieżne z opiniami z innych polskich forów motoryzacyjnych z tego okresu (jakieś 5 lat temu. Na streetracing.pl były np. zdjęcia pokrywy zaworów i jej okolic z zapieczonym wręcz osadem z Castrola RS. Faktem jest, że silnik ten był bardzo mocno dociążany, ale olej ten jest właśnie do takich silników. Byłem mocno zdziwiony gdy u siebie odkryłem podobny, czarny szlam w silniku.
Był to okres, kiedy mówiło się, że w handlu, nawet w dużych sieciach, pojawiają się podróbki różnych olejów - może ja, kupując zwykle w Macro, dostawałem opakowanie Castrola, a zawartość bliżej nieokreśloną. Nie wiem tego. Potrafię jedynie opisać to, co widzialem przy zmianach oleju, a że lubię robierać samochód to zwykle przy okazji zmiany oleju, miałem okazję zajrzeć do wnętrza silnika .
Co do olejów pokroju 10W60 i innych gęstych "na zimno" - przy -5 st. C. jeszcze udawało mi się uruchomić silnik, ale już przy -15 rozrusznik nie dawał rady kręcić wałem. |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
jadak
Użytkownik
Postów: 1208
Miejscowość: Brzesko (OKOCIM:) )
Data rejestracji: 09.12.07 |
Dodane dnia 17-07-2008 11:04 |
|
|
Mobil S Formula 10w40. Z dwóch powodów. Po pierwsze za radą mechaników (także firmowych) - półsyntetyk, ze względu na niewielki przebieg (choć w ramach kolejnych prac okazuje się, że babcia i pośrednik jednak do końca szczerzy nie byli...ale niech im ziemia lekką będzie) Po drugie, tak się składa, że w obu dupowozach (moim i żony) też mam zalany S formula 10w40 Więc mniej kłopotów z zapasowym olejem po prostu stoi zawsze w garażu 4-litrowa bańka na wszelki wypadek. Wprawdzie nieco mi się poci olejem silnik spod zimmeringa rozrządu, ale myślę, że to kwestia tego, że jest świeżo wymieniony zimmering i nie "uleżał" się. Jesli to jeszcze potrwa to pewnie będę musiał się przyjżeć wałkowi, ale póki co pocenie jest na tyle niewielkie, że nie było potrzeby dolewania - ot po prostu ślad na silniku. Ciśnienie na jałowym trzyma mi na 2 bary, więc powinno być OK. Zobaczymy jeszcze co będzie po zmianie ( teraz zlewany olej był bardzo brudny, ale cholera wie kiedy był zmieniany)
Witajcie w gronie zboczeńców®
924 '79 dla przyjemności
944 '83 US? w remoncie
Przedniosilnikowy nietransaxle Cayenne S'04 na codzień;
Honker 4011 '90 na zimę;
Zipp Raven 250 '09 i Barton Fighter '11 żeby poczuć wiatr we włosach
pomóżmy Zosi przejść na drugą stronę tęczy... |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
Bilek
Użytkownik
Postów: 224
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 13.06.06 |
Dodane dnia 17-07-2008 11:04 |
|
|
Ja używam oleju Mobil 1 15W 40 a jako uzasadnienie mojego wyboru zacytuję fragment artykułu ze strony: http://www.motofakty.pl/artykul/oleje_silnikowe_8211_jak_dobierac.html
"Nie należy również stosować olejów syntetycznych do silników starszych aut z dużym przebiegiem kilometrów eksploatowanych dotąd na oleju mineralnym. Wlany olej syntetyczny może w tym przypadku wyrządzić sporo szkód, ponieważ zawarte w nim komponenty myjące i czyszczące rozpuszczą nagromadzone zanieczyszczenia i nagary, które zanieczyszczą elementy silnika. Poza tym większość uszczelnień starszych silników wykonywana była z gumy o składzie nie dostosowanym do współpracy ze związkami zawartymi w oleju syntetycznym. Stąd spore prawdopodobieństwo wycieków oleju."
U mnie niestety to się sprawdziło po zakupie zalałem półsyntetyczny olej Platinium tak na jakieś 2000 - 3000 km żeby przeczyścić silnik a następnie zmienić na jakiś lepszy i niestety zaczął dość mocno przeciekać. Po wymianie na mineralny wszystko wróciło do normy... ale to tylko moja obserwacja
Porsche 924 '82 zabytek
Porsche 944 '83 zbytek |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
juha
Użytkownik
Postów: 246
Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 17-07-2008 12:18 |
|
|
U mnie w 924 jest teraz Orlen 20W-50. Wcześniej jakiś 15W-40 ale po "katowaniu" migała kontrolka ciśnienia.
A w 928 Shell 15W-50 high milage
1981 928S - Tor Poznań 2:04,866 (2012),
1978 924 - Tor Poznań 2:09,516 (2011),
www.aerotech.beep.pl |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 18-07-2008 13:02 |
|
|
Jesli przy katowaniu-ostrej jezdzie mruga katrolka oleju to nalezy powinno podniesc gorna liczbe oleju 40 to minimum przy ostrej jezdzie nawet za malo. Jak pisalem w 924 i teraz w 944 mam 5w50 castrola auto uzywam zima -20 krecil bez problemu i przy hot nic nie mruga wiem ze na jazde po toze uzywaja tu do 944 i nie tylko czerwony olej 0w60 drogi ale stabilna wiskoza oleju
A.. Jeszcze sa wazne oznaczenia jakosci CF API itp. Te powinny sie zgadzac z zaleceniami producenta silnika bo 5w40 to tylko gestosc..
Edytowane przez troll oslo dnia 18-07-2008 13:08 |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 18-07-2008 16:20 |
|
|
CF i API to chyba nikt nie wątpi, że dzisiejsze normy są kilka klas wyżej niż podawał producent w latach 80-tych...
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
troll oslo
Użytkownik
Postów: 975
Miejscowość: Moss-Norwegia
Data rejestracji: 07.08.07 |
Dodane dnia 18-07-2008 19:06 |
|
|
Zgadza sie ale zauwaz ze jest z 5 klas oleju np 5w50 i nalezy wybrac ten odpowiedni .. |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
miniver
Użytkownik
Postów: 767
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 07.04.07 |
Dodane dnia 21-07-2008 19:51 |
|
|
A czy porównywalne oleje mineralny i półsyntetyczny (np. 15W-40 i 10W-40) zachowują się tak samo w wysokich temperaturach, czy któryś z nich pozostaje gęstszy i w konsekwencji gwarantuje wyższe ciśnienie oleju?
Don't panic! |
|
Autor |
RE: olejowa ankieta - 924 2.0 |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 28-07-2008 16:24 |
|
|
Ponieważ w temacie doboru olejów wciąż mam duże poczucie własnej niewiedzy zaciekawił mnie pewien artykuł znaleziony w sieci.
Jest na tyle interesujący, że umieściłem go w naszym dziale download. Ma on tytuł "Jaki olej"
Jest to przetłumaczona z j. niemieckiego kompilacja wiedzy z największego niemieckiego forum motoryzacyjnego - www.motor-talk.de - na temat olejów do silników (i skrzyń biegów).
Opis, jak należy odczytywać treść tego tekstu, znajduje się we wstępie do niego.
Miłej lektury
jacek(pilatus) |
|