924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | 911,944 i inne...
Autor Zaczęło się 25 lat temu [944 turbo – krótki rys historyczny]
simprez
Użytkownik



Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08
Dodane dnia 27-02-2010 22:20
'- What is the best high-performance coupe?'

'- the 944 turbo' (miesięcznik Fast Lane, luty 1986 r.)

A świat zachwycił się nim po raz pierwszy już w lutym roku 1985.
Na 55 Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, gdzie Porsche przygotowało premierę jednego za najbardziej udanych pojazdów tamtej dekady r11; modelu 944 turbo.
Krótko potem ruszyła produkcja seryjna w fabryce w Neckarsulm.

Ale plany zbudowania silnika turbo w oparciu o 2,5-litrowy motor wolnossący (powstały z kolei z lewej połówki V8 z modelu 928) sięgały początku lat 80-tych ubiegłego wieku.
Szlaki przecierała ponad 300 konna jednostka 2,5 16V turbo zastosowana w wyczynowym prototypie 924GTP, który z sukcesem ukończył 24 godzinny wyścig LeMans w 1981 r, zajmując na mecie 7 miejsce.

Idea użycia turbo w seryjnych egzemplarzach uzyskała zielone światło.
Ale silnik to nie wszystko co wyróżnia ten model spośród pozostałych przedstawicieli rodziny 944.

Nowy wóz, o wewnątrz kodowej nazwie 951 (952 dla wersji przystosowanej do ruchu prawostronnego), cechował się zupełnie odmiennym nadwoziem.
Największe zmiany spotkały część czołową, gdzie zastosowano min. nowy, zintegrowany jednoczęściowy przedni zderzak, skrywający nawiewy powietrza do chłodnicy powietrza doładowującego oraz chłodzenia przednich hamulców.
Tył nadwozia został wyposażony w przebudowany zderzak oraz dodatkowy dolny spoiler pod nim, który miał również za zadanie zoptymalizowanie przepływu powietrza pod autem i poprawić chłodzenie skrzyni biegów i tylnich hamulców oraz obniżyć temperaturę pracy wydechu.
Wszystkie te zabieg przyczyniły się do poprawy współczynnika oporu aerodynamicznego, którego wartość spadła z poziomu 0,35 do wartości 0,33.

Premiera auta zbiegła się również z prezentacją nowego wnętrza w modelach Porsche 944. Nowa owalna deska rozdzielcza zyskała na przejrzystości i funkcjonalności, nie tracąc nic ze swojej jakości wykonania (nie licząc problemu z trwałością materiału obiciowego, który to jednak okazał się dokuczliwym w większości egzemplarzy dopiero po wielu latach eksploatacji). Ponadto podniesiono min podstawę kolumny kierowniczej o przeszło 18 mm. Wnętrze zyskało nie tylko na wyglądzie ale również na wyposażeniu. Pojawiła się nowa, częściowa skórzana tapicerka, nowe bardziej sportowe fotele (z opcjonalnymi kubełkami produkcji Recaro), elektryczne sterowanie fotelem kierowcy, nowa instalacja radiowa oraz wydajniejszy układ wentylacji i ogrzewania wnętrza (z opcjonalną klimatyzacją).

Przeróbkom poddano również podwozie aura, które uzyskało nową budowę przedniego zawieszenia, przystosowanego do współpracy z układem ABS. Standardem było wyposażenie auta w układ kierowniczy ze wspomaganiem. Wersja turbo uzyskała ponadto: standartowe grubsze stabilizatory, wydajniejsze czterotłoczkowe, wentylowane hamulce na wszystkich kołach, wzmocnioną skrzynię biegów z własną oddzielną chłodnicą oleju (opcjonalnie wyposażoną w mechanizm blokady mechanizmu różnicowego r11; dopłata ponad 500 funtów) oraz powiększony 80 litrowy zbiornik paliwa.

Auto zostało wyposażone w nowe koła o średnicy 16 cali i szerokości 7 cali z przodu i 8 cali z tyłu. Fabrycznym ogumieniem były opony Pirelli P7 (205/55 przód, 225/50 tył).

Sam silnik został gruntownie zmodyfikowany. Obniżono jego kompresję z poziomu 10,6:1 do wartości 8:1 (co i tak zdaniem inżynierów Porsche było wartością r16;relatywnie wysokąr17smiley. Zamiast odlewanych zastosowano kute tłoki wzmocnione prowadnice i mocniejsze sprężyny zaworowe oraz zawory dolotowe, a także zawory wylotowe wypełnione sodem i z głowami ze stopu Nimonic (żarowytrzymały stok niklu i chromu z domieszką żelaza). Komory spalania zostały opracowane wg technologii TOP (Thermo-dynamically Optimised Porsche) celem poprawy ich sprawności cieplnej.

Za dostarczanie dodatkowej mocy odpowiedzialnością obarczono turbosprężarkę KKK26, wyposażoną we własny obieg cieczy chłodzącej. Był on wyposażony w dodatkową elektryczną pompę wody, która załączała się automatycznie po każdym wyłączeniu zapłonu, tak by zapewnić należyte schłodzenie turbosprężarki i zwiększyć trwałość jej mechanizmu.
Turbo umieszczono po lewej stronie silnika, przeciwlegle do rozgrzanego kolektora wydechowego, co zaowocowało redukcją temperatury gazów po stronie r16;gorącejr17; o przeszło 90 st. C.

Motor został wyposażony w czujnik spalania stukowego, który potrafił wyryć obecność paliwa gorszej jakości i w razie potrzeby przestawić zapłon w każdym z cylindrów o 3 bądź 6 stopni, a w ostateczności nawet elektronicznie obniżyć ciśnienie doładowania.

Kolejnym wartym wzmianki osiągnięciem konstruktorów tego silnika był fakt, iż model 944 turbo był pierwszym autem na świecie, którego osiągi w wersji z katalizatorem jak i bez niego były identyczne.

Komputer sterowania silnikiem oparty był na systemie Motronic Boscha, jego pamięć zawierała mapę pracy złożoną z 256 punktów i współpracował wtryskami paliwa generacji L-jetronic.

Sam silnik 2,5 turbo jest znany pod dwoma nazwami kodowymi: M44/50 (którego używano w roku 1985 dla aut przeznaczonych na rynki poza teren USA) oraz M44/51 (który pierwotnie był przeznaczony tylko na rynek amerykański, lecz od roku 1986 oznaczano nim wszystkie silniki niezależnie od docelowego rynku sprzedaży).

W roku 1987 kolejnej modyfikacji poddano zwieszenie wszystkich modeli 944, zmieniając przede wszystkim wartość rozstawu kół na większą.

Od roku 1986 w wyścigowych mistrzostwach RFN uruchomiono specjalny cykl rozgrywek porsche 944 Turbo r11; Cup, w którym startowały modele wyposażone w silnik turbo, przygotowane w specyfikacji wg specjalnej homologacji wyścigowej FIA.

Podstawowe dane techniczne modelu 944 turbo z lat 1985 r11; 1988.

Liczba cylindrów r11; 4
Pojemność skokowa r11; 2479 cm3
Rozrząd r11; górnozaworowy, 2 zawory na cylinder, górny wał rorządu
Średnica tłoka r11;100 mm
Skok tłoka r11; 78,9 mm
Moc maksymalna r11; 220 KM (162 kW) przy 5800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy r11; 330 Nm przy 3500 obr/min
Maksymalna prędkość obrotowa r11; 6500 +/- 20 obr/min
Wartość obrotów na biegu jałowym r11; 840 +/- 40 obr/min
Waga silnika w stanie suchym r11; 182 kg
Zużycie oleju silnikowego r11; do 1,5l / 1000km
Prędkość maksymalna r11; 245 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h r11; 6,3 s
Przyspieszenie od 0 do 100 mph r11; 16,4 s
Czas przejazdu 1 km ze startu zatrzymanego r11; 26 s
Masa własna r11; 1280 kg
Rozstaw kół r11; 2400 mm
Długość / szerokość / wysokość r11; 4230 / 1735 / 1275 mm

Ilość wyprodukowanych egzemplarzy (luty 1985 r11; grudzień 1989) r11; ponad 19 tys. sztuk


W sierpniu roku 1987 w sprzedaży pojawiła się kolejna odmiana silnika turbo, najmocniejsza w historii wersja Porsche 944, czyli wersja Turbo S. Posiadała ona mocniejszy silnik (o kodzie M44/52) wyposażony w wydajniejszą turbosprężarkę KKK, wydajniejszą skrzynię biegów oraz sportowe zawieszenie KONI, a także układ hamulcowy z większymi tarczami i zaciskami (wprost z modelu 928 S4) i układem ABS.
Wszystkie te zmiany zaowocowały wydatną poprawą osiągów: mocy (260 KM/6000 obr/min), mkas. momentu (350 Nm/4000 obr/min), przyspieszenia od 0-100 km/h (5,7 sek), prędkości maksymalnej (260 km/h).
Wzrostowi uległa również masa całkowita auta r11; do 1350 kg.

Model 944 turbo S miał również nieco bogatsze standardowe wyposażenie wnętrza od zwykłej wersji turbo. We wrześniu 1988 roku kosztował ok. 100 tys. marek niemieckich (wersja turbo była 5 tys. marek tańsza).

Od początku roku 1989 zaprzestano sprzedaży modeli wyposażonych w silnik 220 r11; konny. Od tej pory na rynku obecny był tylko model turbo z silnikiem 250 KM (znikła nazwa handlowa TurboS). Łącznie do roku 1989 powstało 4984 aut o symbolu TurboS, a potem do roku 1991 wybudowano jeszcze przeszło 4200 sztuk coupe z silnikiem M44/52.


W styczniu roku 1990 zaprezentowano wersję cabrio z silnikiem 2,5 turbo 250 KM o osiągach identycznych z wersją coupe. Kabriolet był wyposażony w składany płócienny dach oraz przekonstruowaną szybę czołową i był bogaciej wyposażony od wersji z wolnossącym motorem 3,0 16V S2. Masa całkowita auta wynosiła 1430 kg.

Wersja cabrio była produkowana tylko przez rok czasu (do stycznia roku 1991), przy kooperacji fabryki w Neckarsulm z firma American Sunroof Company Inc.
Powstało łącznie zaledwie 500 sztuk tego modelu.

Wstecznie sprzedaż modelu 944 trubo coupe zakończono w miesiącu kwietniu 1991 po 6 latach od rynkowego debiutu.

Źródła:

1. Porsche 924/944/968 (1975 r11; 1995), Schrader r11; Typen r11; Chronik, Eine dokumentation von Halwart Schrader, wyd. Motorbuch Verlag, Stuttgart 2006
2. Samochody Marzeń r11; Porsche, S. Walter, T. Agethen, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005
3. artykuł: 944 turbo Exclusive r11; first UK test, Rich Newton, miesięcznik Fast Lane, nr 2/1986 ( http://www.cannell.co.uk/Road_tests/FL0286_944T_first_test.pdf )
4. artykuł: Porsche 944 Turbo, Patrick Bedard, miesięcznik Car and Driver, nr 4/1985 ( http://www.944turbo.net/?p=673 )
5. Nizer17;s Porsche 944 Homepage ( http://www.nize944.de/Motorcodes.html )
6. Wikipedia: Porsche 944 ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Porsche_944 )
7. opis modelu Revell AG Germany 1/24 Porsche 944 Turbo - 07363 (Vehicles) (http://www.itaggit.com/Thing/691294/Revell-AG-Germany-124-Porsche-944-Turbo---07363-(Vehicles) )


944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try.

Edytowane przez simprez dnia 27-02-2010 22:21
2716024
Autor RE: Zaczęło się 25 lat temu [944 turbo – krótki rys historyczny]
wampir
Użytkownik



Postów: 1328
Miejscowość: mala wies pod W-wa
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 27-02-2010 22:51
simprez napisał/a:
Wszystkie te zmiany zaowocowały wydatną poprawą osiągów: mocy (260 KM/6000 obr/min), mkas. momentu (350 Nm/4000 obr/min), przyspieszenia od 0-100 km/h (5,7 sek), prędkości maksymalnej (260 km/h).


Troszke przesadziles z ta moca smiley


1988 Porsche 944 - bylo
1989 Porsche 944 Turbo S - bylo
1985 Porsche 944 - wydmuszka - bylo
1999 Audi A6 Avant Quattro 4.2 Tiptronic - takie tam rodzinne
5215787
Autor RE: Zaczęło się 25 lat temu [944 turbo – krótki rys historyczny]
simprez
Użytkownik



Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08
Dodane dnia 27-02-2010 23:08
ech, korekta zawiodła smiley
Miało być 250 of korz ( a wg innych źródeł wręcz 248 bądź 249 smiley)


944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try.
2716024
Autor RE: Zaczęło się 25 lat temu [944 turbo – krótki rys historyczny]
ciachu
Administrator



Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06
Dodane dnia 28-02-2010 11:52
Wydawało mi się, że klimatyzacja była w wyposażeniu seryjnym turbo?
Z tekstu dodatkowo wynika, że początkowo opisywany jest model 944 turbo m44/51, w takim razie skrzynia biegów nie występowała seryjnie z własną chłodnicą oleju.

Dodatkowo zastanawiam się, czy model m44/51 miał kute tłoki? Jeżeli tak, to wspaniale.
Takie przemyślenie - jeżeli w 1988 roku wersja turbo s była tylko o 5tys marek droższa od turbo bez s przy kwocie 100tys marek, to ktoś kto jeszcze decydował się na zakup tańszej wersji był chyba chory na głowę smiley

Poza tym to fajne te turbo smiley


924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86
6925558 www.924.pl
Autor RE: Zaczęło się 25 lat temu [944 turbo – krótki rys historyczny]
simprez
Użytkownik



Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08
Dodane dnia 28-02-2010 23:48
w moim turbo klimy nie ma, ale nie przesądzam, że jej tam na 100% nie było. Jednak poza panelem sterowania temperaturą nic nie świadczy o jej bytności (brak przewodów, osuszacza, skraplacza, o agregacie nie wspominając - rodzaju mocowania alternatora nie pamiętam smiley ).
Wydaje mi się (i od wielu lat o tym mnie przekonywano przez różnych mniej/bardziej wiarygodnych speców), że wszystkie turbo mają kute tłoki.
Skrzyni bez chłodnicy oleju też nigdy nie widziałem, ale może trzebaby to w PET sprawdzić.
Ceny - tutaj trzeba pytać bardziej szacownych wiekiem ode mnie. W 1988 byłem berbeciem radośnie pracującym nad 'wypełnianiem' kolejnych tetrowych pieluszek smiley

Na koniec zagwozdka, która nurtuje mnie już dłuższy czas, i na którą nie znalazłem póki co sensownej odpowiedzi - czym tak dokładnie różnią się silniki M44/50 i M44/51? Tylko docelowym rynkiem sprzedaży?
Wynikają z tego jakieś różnice w budowie?

EDIT:
Zajrzałem do PET odnośnie chłodnicy oleju i tak:
chłodnica oleju skrzyni powinna występować dla skrzyń typu 5P (turbo bez M220), 5R (turbo z M220 - szperą) i AGR (944s z M220 - w mojej 944S-ce chłodnicy oleju nie ma smiley , choć opcja M220 powinna być ).
Czyli wynika z tego, że wszystkie turbo powinny mieć chłodnice oleju skrzyni biegów

cytat z Fast Lane 2/986, str 57:
The gearbox, like that of 924/944-derived racers, has an external oil cooler.



944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try.

Edytowane przez simprez dnia 01-03-2010 00:20
2716024