Autor |
Czujnik temperatury |
seler2
Użytkownik
Postów: 1352
Miejscowość:
Data rejestracji: 19.02.13 |
Dodane dnia 03-12-2013 20:22 |
|
|
Zmieniłem sobie czujnik na nowy i z ciekawości pomierzyłem stary żeby sprawdzic czy był czemus winien i się do czegoś nadaje.
Wygrzałem go we wrzątku i przeprowadziłem pomiar w ustalonej temperaturze 86C i wyszło 280ohm
Manual mówi:
80C=250-380ohm
100C=160-210ohm
czyli przy 86C powinno być między 250 a 210 ale bliżej 240. czy w takim razie te 40ohm za dużo dyskwalifikuje ten czujnik, czy zostawić go sobie bo dobry był?
było 944 S2
jest
e91 2.0d@220KM
f11 3.0d
k260
924s |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
michal928
Użytkownik
Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 03-12-2013 21:15 |
|
|
Raczej nie bedzie to wpływac na prace silnika w znacznym stopniu.
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
slawek290
Użytkownik
Postów: 1176
Miejscowość: Andrychów
Data rejestracji: 27.11.13 |
Dodane dnia 03-12-2013 21:22 |
|
|
Nie powinieneś czasem sprawdzić jeszcze w temp 20 stopni oporności ? |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
seler2
Użytkownik
Postów: 1352
Miejscowość:
Data rejestracji: 19.02.13 |
Dodane dnia 04-12-2013 06:51 |
|
|
slawek290 napisał/a:
Nie powinieneś czasem sprawdzić jeszcze w temp 20 stopni oporności ?
w temp pokojowej mial 2k ale mnie bardziej interesowala temp pracy bo na zimno pali ladnie a kaprysi na cieplym.
I tak wymienilem na nowy ale ciekaw jestem czy te kilkanascie procent odchylki ale w sumie niewiele w liczbach bezwzglednych, dyskwalifikuje ten czujnika, albo inaczej jaka odchylka mowi o tym ze czujnik jest wadliwy
było 944 S2
jest
e91 2.0d@220KM
f11 3.0d
k260
924s |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 04-12-2013 09:45 |
|
|
Jeśli chce ci się jeszcze zgłębiać temat to taki czujnik jest NTC (negative temperature coefficient a po polsku nie wiem ). W każdym razie wykres zależności temp od oporności jest z grubsza taki:
[img]http://obrazki.elektroda.net/34_1289979063.jpg[/img]
A tu masz tabelki do wyliczeń - mierzysz oporność w 3 punktach temperatury i na tej podstawie on wylicza ci te 3 współczynniki. Na ich podstawie jesteś w stanie określić cały wykres temp/oporność tego czujnika (co pozwoliłoby ci stwierdzić, że twoje pomiary w garnku są poprawne - jeśli będzie wychodziło tak jak na wykresie również w kilku pozostałych punktach temp).
http://www.useasydocs.com/theory/ntc.htm
ps. Bo z moich doświadczeń wynika, że bardzo trudno jest taki czujnik w domu pomierzyć tak żeby wyszło zgodnie z fabryczną specyfikacją...
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Edytowane przez juras dnia 04-12-2013 09:48 |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
seler2
Użytkownik
Postów: 1352
Miejscowość:
Data rejestracji: 19.02.13 |
Dodane dnia 04-12-2013 11:34 |
|
|
Nie chodzi o pomiar laboratoryjny i cały rozkład, aczkolwiek to co pokazałeś jest ciekawe.
Chodziło mi tylko o to czy wyrzucić stary czy taka odchyłka jest nieznacząca bo np. uszkodzony czujnik powinien pokazywać wartości kompletnie od czapy.
było 944 S2
jest
e91 2.0d@220KM
f11 3.0d
k260
924s |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 04-12-2013 12:32 |
|
|
No tak tylko podsumowując to co napisałem - ciężko stwierdzić czy twój pomiar w garnku jest miarodajny bo z moich doświadczeń wynika, że ciężko mi było uzyskać z własnych pomiarów (a niby elektroniczny termometr) to co jest w specyfikacjach czujników.
Więc jeśli się pobawisz z tymi tabelkami - być może będziesz miał większą pewność, że twoje pomiary są prawidłowe - jeśli pokryją ci się w większej ilości punktów z teoretycznym wykresem.
2.5 turbo, 2.5 N/A, 2.0 turbo, 2.0 N/A, 0.8 CDI, 0.600
Edytowane przez juras dnia 04-12-2013 12:33 |
|
Autor |
RE: Czujnik temperatury |
seler2
Użytkownik
Postów: 1352
Miejscowość:
Data rejestracji: 19.02.13 |
Dodane dnia 04-12-2013 12:58 |
|
|
juras napisał/a:
No tak tylko podsumowując to co napisałem - ciężko stwierdzić czy twój pomiar w garnku jest miarodajny
To prawda, aczkolwiek nowy przed montarzem też pomierzyłem sobie tą metodą i mniej więcej w normowych wartościach się mieścił, też używałem termometru elektronicznego itd.
Ale nie ważne, najbezpieczniej będzie wyrzucić stary i poobserwować czy coś się zmieniło w funkcjonowaniu motoru na ciepło, ale to może dopiero w łikend.
Dzięki za pomoc.
było 944 S2
jest
e91 2.0d@220KM
f11 3.0d
k260
924s |
|