924.pl
Nawigacja
Strona Główna
Newsy
Artykuły
Galeria
Forum
Komentarze
Download
Linki
Kontakt
Szukaj
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zobacz Temat
924.pl | Porsche | Jak to zrobić...
Strona 1 z 2 1 2 >
Autor MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 07:33
Hej,

Postanowiłem pokusić się o samodzielne wykonanie jednej z najbardziej pożądanych zmian w 944, a właściwie w silnikach M44.01..M44.52 - zastosowanie przepływomierza z gorącym drutem/filmem (MAF) zamiast archaicznego i odbierającego moc przepływomierza mechanicznego z odchylaną klapką (AFM).

Dzięki uprzemości oraz pracy edytorskiej Pilatusa, udało się ummieścić w dziale Artykuły opis tego, co dotychczas wydarzyło się w temacie.

Zainteresowanych wsparciem projektu, testowaniem, itp. proszę o kontakt.

Link: http://www.924.pl/readarticle.php?article_id=37


CP9A/4G63
We are not what we own.

Edytowane przez tkacki dnia 08-11-2006 07:44
Autor RE: MAF kit.
wampir
Użytkownik



Postów: 1328
Miejscowość: mala wies pod W-wa
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 09:28
Z checia bym sie zglosil, ale mam troche daleko smiley
Ale widze ze to bedzie cos ciekawego. Zycze powodzenia smiley


1988 Porsche 944 - bylo
1989 Porsche 944 Turbo S - bylo
1985 Porsche 944 - wydmuszka - bylo
1999 Audi A6 Avant Quattro 4.2 Tiptronic - takie tam rodzinne

Edytowane przez wampir dnia 08-11-2006 09:28
5215787
Autor RE: MAF kit.
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-11-2006 09:45
Z czego wziąłeś ten MAF ? Z jakichś nowszych modeli 944 czy zupełnie innego auta ?
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 09:58
Maf z groącym drutem pojawił się dopiero w 968. Teraz gorącego drutu się nie stosuje - jest zawodny (platynowy delikatny drucik, grzanie do 1000C aby się oczyszczał i takie tam).

W nowych konstrukcjach jest gorący film (płytka grzejna). Badana przepływka jest od VAG'a produkowana przez BOSCH. Bosch robi tylko kilka wersji wkładek (różne klasy czułości i złącza) - gama setek przepływomierzy do różnych aut różni się jedynie obudową (średnica rury, rodzaj mocowania). Na fotce widać wkładkę i rurę.

Rurę dobrałem tak aby pasowała do oryginalnej gumy dolotu w 944 2.5. 944S i S2 mają większą średnicę rury i dla nich będzie dobrana inna obudowa. Zostanie wkładka - oczywiście zmieni się też charakterystyka układu konwertującego. Szersza rura, inna prędkość powietrza, inne wskazania z wkładki.


CP9A/4G63
We are not what we own.

Edytowane przez tkacki dnia 08-11-2006 09:59
Autor RE: MAF kit.
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-11-2006 10:22
Tak krótko mówiąc - dorobisz jakiś układ miedzy MAF a komputerem żeby komputer myślał, że ma zwykły przepływomierz, tak ? I ten układ da ci konwersję sygnału z MAF na to co ma wejść do komputera.

Jeśli zmienisz klapkowy przepływomierz na MAF to zmniejszą sie opory przepływu i jest jednak szansa na jakiś minimalny przyrost mocy (?)
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 11:01

Zgadza się. Chodzi o oszukanie komputera DME, tak aby wyliczany przez niego czas wtrysku dwał mieszankę stachiometryczną.

Zyski:

1. Niewielki przyrost mocy max. Trzeba pamiętać, że DME z 944 w trybie FT (full throtle), czyli gaz w podłodze, nie czyta danych z przepływomierza i korzysta z uproszczonej mapy wtrysku. Sygnał z przepływki jest wykorzstywany w trybie PT (partial throtle). Zysk widoczny na hamowni będzie jedynie z wyeliminowania zwężki w dolocie (klapka i sprężyna - dość mocna).

2. Poprawa kultury pracy. W 944, po otwarciu przepustnicy, pomiędzy nią a przepływomierzem (który jest pomiędzy filtrem a przepustnicą) powstaje podciśnenie. To ono otwiera klapkę AFM. Taki układ wprowadza opóźnienie reakcji silnika na gaz. Szczególne bolesne w turbo, bo powiększa efekt turbo-dziury. Po przejściu na MAF, reakcja jest natychmiastowa. Auto jast znacznie żywsze i lepiej się wkręca. Na 1/4 mili MAF niewiele daje, ale przy jeździe w szerokiej skali obrotów różnice sprawności auta są bardzo duże.








CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: MAF kit.
juras
Użytkownik



Postów: 2408
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06
Dodane dnia 08-11-2006 12:06
Ad2. A mnie zastanawia jedna rzecz - jeśli zaingeruje się w podciśnienie między przepływomierzem a przepustnicą to czy nie wpłynie to na zmianę ustawień wyprzedzenia zapłonu ?
W tradycyjnym przynajmniej aparacie zapłonowym sprzed przepustnicy jest brane podciśnienie do regulatora podciśnieniowego. Jeśli je się zmniejszy to ustawienia zapłonu przy otwarciu przepustnicy też się zmienią (?)

Zastanawiam się czy coś takiego nie pociąga za sobą również zmian w ustawieniach zapłonu. Czy jest to może na tyle mała zmiana, że do pominięcia. Jak myślisz ?
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 12:29
Motronic daje zapłon z DME. Nie ma żadnych korekt ustawień na wozie, typu regulator podciśnieniowy czy odśrodkowy. Nie ma aparatu zapłonowego, jest tylko rozdzielacz WN. Speed / ref sensor zbiera GMP z wału i dostarcza do DME. DME liczy wyprzedzenie. W trybie PT wyprzezenie zależy od : obrotów, sygnału z AFM (mapa 2 wymiarowa) + korekta względem napięcia aku (korekta energii w cewce). Jest to podstawowa mapa do chip tuningu w tym aucie. W trybie FT jest 1 wymiarowa mapa względem obrotów.

Zapłon reguluje się tylko przez edycję map - nie ma śrubek, pokrętełek itp. W DME jest przełącznik liczby oktanowej (cofnięcie o 6 st na benzynę poniżej 95 okt).

Tak więc podciśnienie nie ma tu znaczenia. Istotny jest przepływ - to on daje dane do przeliczenia kąta wyprzedzenia zapłonu (i to tylko w trybie PT).


CP9A/4G63
We are not what we own.

Edytowane przez tkacki dnia 08-11-2006 12:32
Autor RE: MAF kit.
Tomek
Użytkownik



Postów: 559
Miejscowość: Szczecin
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 08-11-2006 22:43
Bardzo fajna rzecz.
Cos takiego do 944 istneje:
http://www.transaxle-sportwagen.de/shop/product_info.php?info=p18_.html&XTCsid=4a63b1f243fbff19b2982ce201450c3f
a tutaj dyskusja:
http://www.transaxle-sportwagen.de/forum/showthread.php?t=164
Ja jestem zainteresowany.
Pozdrawiam Tomek
transaxle.pl
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 09-11-2006 08:31
Dokładnie to samo chcę zrobić. Chciałbym aby mój układ był maksymalnie dokładny. Wiele firm oferuje to np: na wzmacniaczach operacyjnych z liniową charakterystyką, bez kompensacji temperaturowej - nadaje się na wyścigi ale nie na normalną jazdę zimą i latem (w zakresie od -20C do 30C). Nigdy nie wiadomo, co kupujesz i jak to się sprawdzi np: w czasie mrozów.

W Polsce widziałem auto z MAF kitem (911). Temperatura otoczenia ustawiana na DIP switchach, że nie wspomnę, że kosztowało 3k PLN.

Moim celem jest zrobienie zamiennika 1:1.

Wsparcie:

W tej chwili w projekt jest zaangażowane kilka osób. Mamy do dyspozycji auta z silnikami 944 2.5 150,163 KM po 85.5 i moje 3.0 S2 211 KM. Przydałyby się auta 944 turbo, 944 2.7, 944S 2.5 16V, 944 2.5 przed 85 i 911. Każde auto ma inną charakterystykę przepływomierza.

Układ i płytka są zaprojektowane. Układ był już symulowany. Płytka jest zlecona do wykonania (jest z tym trochę problem - niesłowny wykonawca). Po zmontowaniu układu i odpaleniu w warunkach lab zrobię mały update artykułu.


CP9A/4G63
We are not what we own.

Edytowane przez tkacki dnia 09-11-2006 08:34
Autor RE: MAF kit.
igor
Użytkownik



Postów: 3869
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06
Dodane dnia 16-03-2007 11:53
Z racji tego, ze ostatnio dosc czesto odwiedzam progi Pana Tomasza, wzialem udzial w eksperymencie i badaniach nowego typu przeplywomierzy. Badalismy na 924S 2,5 150KM, 1986 rok.

Po dokladnym wyjasnieniu na czym to polega, wzielismy sie do pracy smiley

Przebieg badań:
Zamontowalismy przy normalnym przeplywomierzu czujnik spalin, przez jakis czas jezdzilem z nim, sprawdzajac dokladnie jaka jest mieszanka. Potem wsadzilismy MAF i dalej badalismy mieszanke i wlasnosci jezdne. - kazdy test trwal mniej wiecej tydzien / dwa tygodnie.

Przy montowaniu MAFa praktycznie nie ingerowalismy w komputer, nie bylo tez koniecznosci robienia adaptacji (to z nieco innego powodu - nie dziala u mnie silnik krokowy smiley). Nowy przeplywomierz od razu sie przyjal smiley.


Wyniki:

Mieszanka: prawie nie bylo roznicy, oprocz tego ze byla o 1/2 jednostki bogatsza (tutaj zapewne Tomek sie wypowie dokladniej).

Warunki jezdne: znaczne poprawienie dynamiki pojazdu. Samochod reagowal szybko na kazde wcisniecie gazu, praktycznie jak nowy, z salonu smiley. Nieporownywalne do normalnego przeplywomierza, bardzo zauwazalne szybkie i gwaltowne przyspieszenie przy wiekszych predkosciach (przy 150km/h potrafilo jeszcze wcisnac w fotel)..

Tomek mowil, ze ta wersja MAF nie jest zadnym przejawem tuningu, jednakze osobiscie sie nie zgodze, gdyz wraz z dynamika poprawily sie rowniez osiagi mojej Ski - teraz praktycznie moglbym przysiac ze ma mniej niz 8 sekund do "setki" smiley
Oprocz tego ponoc MAF daje duze mozliwosci poprawiania osiagow wozu poprzez wzbogacanie mieszanki, ale o tym rowniez zapewne Tomek sie wypowie smiley


Ja juz sobie postanowilem, ze przy wiekszym przyplywie gotowki, takowy wynalazek musze sobie sprawic. smiley


924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 16-03-2007 12:33
Mieszanka była minimalnie zubożona - wskaźnik ma odwróconą skalę. Ogólnie działa świetnie. Jak znajdę czas, to władujemy ostrzejsze mapy do pamięci procesora, który jest w ukłądzie konwertera sygnału i zobaczymy.smiley


CP9A/4G63
We are not what we own.

tkacki dodał/a następującą grafikę:



Edytowane przez tkacki dnia 16-03-2007 12:36
Autor RE: MAF kit.
andrzej
Użytkownik

Postów: 191
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 27.07.06
Dodane dnia 16-03-2007 13:00
Ja przepraszam bo troche głupie pytanie zadam. Z tego co zrozumialem to pierwotnie jest tam przeplywomierz plytkowy (taki jak w K-Jettronicu) ale paliwo juz jest rozdzielane za pomocą elektronicznego ukladu a nie tak jak sie to ma w przyp. K-Jet. Czy dobrze rozumiem?

Edytowane przez andrzej dnia 16-03-2007 18:27
784015997
Autor RE: MAF kit.
tkacki
Użytkownik

Postów: 372
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 01.02.06
Dodane dnia 16-03-2007 14:30
Dobrze. Normalny przepływomierz to klapka ze sprężyną i nieliniowym potencjometrem w ośce.


CP9A/4G63
We are not what we own.
Autor RE: MAF kit.
andrzej
Użytkownik

Postów: 191
Miejscowość: Kraków
Data rejestracji: 27.07.06
Dodane dnia 16-03-2007 18:27
tkacki napisał/a:
Dobrze. Normalny przepływomierz to klapka ze sprężyną i nieliniowym potencjometrem w ośce.

I jak sie takie ustrojstwo nazywa? To BOSHowski wynalazek? Zawsze sadzilem ze w 944 są albo KE-Jety albo L-Jety.
784015997
Autor RE: MAF kit.
igor
Użytkownik



Postów: 3869
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06
Dodane dnia 16-03-2007 18:44
AFM - Abrasive Flow Machining smiley


924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76


Edytowane przez igor dnia 16-03-2007 18:44
Autor RE: MAF kit.
porsz
Użytkownik

Postów: 1116
Miejscowość: warszawa
Data rejestracji: 19.04.06
Dodane dnia 16-03-2007 20:47
a propo testów robionych przez igora ,to nie wiem co byłoprzyczyną ale jego eska szła lepiej jak moja 944 ,co mnie nie zachwyciło ,ale może to wina moich blokujących hamulków,w kazdym razie auto igora było żywsze, co mnie wcale nie cieszy ,albo to przyczyna tomkowych eksperymentów z mafem.....w co byłoby mi łatwiej uwierzyc smiley smiley
Autor RE: MAF kit.
igor
Użytkownik



Postów: 3869
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06
Dodane dnia 16-03-2007 21:06
Panie Darku - nie mialem wtedy jeszcze MAFa... smiley
mowilem, ze Shell Vpower to potężna benzyna smiley hehehe


924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76


Edytowane przez igor dnia 16-03-2007 21:28
Autor RE: MAF kit.
porsz
Użytkownik

Postów: 1116
Miejscowość: warszawa
Data rejestracji: 19.04.06
Dodane dnia 17-03-2007 07:44
to znaczy że muszę sprzedać swoje auto bo mnie nie zadowala ,albo zrobić porządek z hamulcami smiley smiley smiley
Autor RE: MAF kit.
igor
Użytkownik



Postów: 3869
Miejscowość: waw / lbn
Data rejestracji: 15.11.06
Dodane dnia 17-03-2007 10:05
Moze jest Pan zainteresowany 924S ? smiley hehehe...


924S LeMans Targa '88
924S LeMans Targa '88 - projekt
ex 924S Targa US '87
ex 924S Targa '86
ex 924 '76
Strona 1 z 2 1 2 >