Autor |
Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
turboquattro
Użytkownik

Postów: 17
Miejscowość: Toronto, Kanada
Data rejestracji: 18.09.09 |
Dodane dnia 13-10-2009 16:50 |
|
|
Wiec w koncu kupilem moje pierwsze 931.
http://picasaweb.google.co.uk/ralleyquattro/1980MoccaTurbo?authkey=Gv1sRgCPuf4Lqemr-sgwE#
No i zaczely sie problemy.
W drodze do domu kopcil duzo z pod maski (kolo turbo), napewno olej. Jest jakis slabosc w tym miejscu? Jakis O-ring czy uszczelka?
Dziekuje za sugestje.
Pozdrawiam
Marcin
Marcin Pająk
http://www.quattro.ca |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
Qbak
Użytkownik

Postów: 7486
Miejscowość: Rawa Mazowiecka/Warszawa
Data rejestracji: 03.08.07 |
Dodane dnia 13-10-2009 17:07 |
|
|
Gratulacje! Jednak wygrało zawieszenie US, trochę szkoda, bo wiem jak to jest
z hamowaniem 
Wydaje mi się, że Michał928 miał jakiś czas temu podobny problem. Chyba uszczelka
od turbo była przyczyną.
Dużo radości i frajdy życzę 
924 2.0 N/A - 83' Targa LM8U
924 CUP
Tor Poznań 2:04,992
Edytowane przez Qbak dnia 13-10-2009 17:09 |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
turboquattro
Użytkownik

Postów: 17
Miejscowość: Toronto, Kanada
Data rejestracji: 18.09.09 |
Dodane dnia 13-10-2009 17:47 |
|
|
Qbak napisał/a:
Gratulacje! Jednak wygrało zawieszenie US, trochę szkoda, bo wiem jak to jest
z hamowaniem
Wydaje mi się, że Michał928 miał jakiś czas temu podobny problem. Chyba uszczelka
od turbo była przyczyną.
Dużo radości i frajdy życzę 
Dzieki,
Plan jest zeby zrobic swap na 5 srubek, no i naprawic ten problem z lejacym sie olejem.
Marcin Pająk
http://www.quattro.ca |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
Misiek
Użytkownik

Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 13-10-2009 18:49 |
|
|
No więc dymienie w szczególności czarnego dymu z okolic turbinki nic dobrego nie znaczy. Masz Turbo serii 1 - więc nie spodziewaj się o-ringu na wyjściu turbosprężarki - dodano go dopiero później. Jedyne uszczelnienie jest w postaci uszczelki.
Przedostawanie się oleju z turbiny do dolotu bądź wydechu w 99% oznacza już zbyt wyrobione łożyska i uszczelniacze (tutaj w postaci 2 przeciętych pierścieni - po jednym komplecie na stronę - na schemacie są oznaczone nr 6).
Pierwsza seria turbo była znacznie bardziej awaryjna. Po pierwsze kolektor wydechowy lubił pękać - każde pęknięcie powodowało zmianę ciśnień w turbosprężarce co wpływało na jej żywotność. Zastosowanie uszczelek zamiast o-ringów i kołnierzy także nie wpłynęło zbyt dobrze na trwałość turbiny. Na koniec była ona troszkę za duża, a gorąca strona (niezależnie od serii) była wykonana chyba z tego samego materiału, który także lubił pękać, a każdy przypadkowy odłamek może uszkodzić wirniki sprężarki i dalej wpłynie to na łożyska, 
W każdym razie proponowałbym na początek zorientować się w czym tkwi problem i skąd ten dym pod maską? Na pewno zajrzałbym do dolotu - co tam się dzieje? Potem przejrzałbym kolektory wydechowy i rurki do wastegate i okolice turbiny w poszukiwaniu nieszczelności. Jak nic się nie znajdzie to pozostaje wyciągnąć turbosprężarkę i sprawdzić jakie ma bicia na wałku, zobaczyć czy są uszkodzenia wirników. Najwięcej zabawy jest z gorącą stroną. Bez rozkręcenia nie ma możliwości nic tutaj zobaczyć.
Jakby interesowały cię fotki wnętrza turbiny z 931 to daj znać bo mam ładną sesję z prac nad moją i wszystko tam całkiem dobrze widać.
[img]http://www.turbo3k.com/i/hotspots/53263005.jpg[/img]
Tutaj jeszcze opis części:
1. 931.123.002.09 turbocharger, qty 1, ('80, M31.01)
1. 931.123.004.07 turbocharger, qty 1, ('81-, M31.03/04)
1. 931.123.002.10 turbocharger, qty 1, ('81, M31.50)
2. 900.081.053.00 stud M10x25, qty 2, ('80, M31.01/02)
2a. 900.081.050.02 stud M10x28, qty 4
3. 900.081.044.08 stud M8x35, qty 2
4. 930.110.156.06 cover, qty 1
5. 930.110.056.00 cover, qty 1
6. 930.110.149.00 gasket, qty 2
7. 931.123.149.00 piston, qty 1
8. 931.123.147.02 spring girdle, qty 1
9. 931.123.151.01 compression spring, qty 1
10. N 012.006.4 lock ring, qty 8
11. N 010.220.3 hexagon-head bolt, qty 8
Ogólnie nie załamuj się - jeśli teraz autko śmiga to nawet jak coś nie jest za późno by wszystko naprawić. Ważne żeby odpowiednio traktować turbosprężarkę - tak jak wyłączanie silnika dopiero po pewnym czasie od zatrzymania auta itp - normalne warunki przy eksploatacji turbodoładowanych silników - dzięki czemu wszystko będzie działać znacznie dłużej.
Załączam fotkę tego co w sprężarce widać wnętrzności spod wałka mam gdzieś na innych foto.

było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:

Edytowane przez Misiek dnia 13-10-2009 19:00 |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
Misiek
Użytkownik

Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 13-10-2009 18:51 |
|
|
i jeszcze to... akurat dobrze widać uszczelnienie strony sprężarki. Z gorącej strony jest troszkę inaczej ale też podobnie.

było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
 |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
turboquattro
Użytkownik

Postów: 17
Miejscowość: Toronto, Kanada
Data rejestracji: 18.09.09 |
Dodane dnia 13-10-2009 19:55 |
|
|
Dziekuje za fotki, zawsze pomagaja.
Czy ktos ma fotek jak turbo jest przekrecone do bloku?
Jeszcze ni bylem pod samochodem ale mysle ze napewno uszczelka doplywu albo odplywu oleju z turbo. Z tego co sie orientuje to doplyw ma dwie uszczeliki, jedna do "turbo mount" a druga od mount do turbo. Mount to to co trzyma turbo do bloku. Mysle ze sie nie myle?
Czy mozna obydwie uszczelki wymienic bez zdejmowania turbo z samochodu?
Dziekuje
Marcin
Marcin Pająk
http://www.quattro.ca |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
Misiek
Użytkownik

Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 13-10-2009 20:03 |
|
|
Nie mam fotek serii 1 ale dla serii 2 jest podobnie. W aucie jest to bardziej pozasłaniane, ale tutaj chociaż częściowo coś zobaczysz.
Co do uszczelek... są 2, jedna od dołu mocowania i druga od góry. od góry wchodzi Banjo-Bolt z filtra oleju a od dołu wychodzi przewód do miski olejowej. Uszczelki są właśnie przy tych przewodach olejowych, ale szczerze to raczej rzadko coś się tam uszkadza. Między blokiem a uchwytem do turbiny nie stosuje się żadnych uszczelek - nie ma tam oleju. Uchwyt przykręca się 4 śrubami do bloku. Turbosprężarka natomiast wisi przykręcona do uchwytu 2 śrubami od góry (jest to także miejsce dostarczania oleju z 1 oringiem-uszczelką).

było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli
Misiek dodał/a następującą grafikę:
[1820].jpg)
Edytowane przez Misiek dnia 13-10-2009 20:11 |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
turboquattro
Użytkownik

Postów: 17
Miejscowość: Toronto, Kanada
Data rejestracji: 18.09.09 |
Dodane dnia 13-10-2009 20:11 |
|
|
Tak, dokladnie to mi chodzilo. Dziekuje
Ahhh.. a gdzie mozna dostac PET (katalog czesci)?
Pozdrawiam.
Marcin Pająk
http://www.quattro.ca |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
Misiek
Użytkownik

Postów: 3476
Miejscowość: Jelenia Góra
Data rejestracji: 16.05.07 |
Dodane dnia 13-10-2009 20:28 |
|
|
Tutaj znajdziesz fotki z widoczkami na cały silnik wyciągany z auta - z angielskim pewnie nie masz problemów to sobie poczytasz.
http://924board.org/viewtopic.php?t=27753&highlight=56k&sid=2b10857d914bfc56e843a6eb779d1581
Tutaj znajdziesz katalogi PET dla 924 i 931:
http://porsche.pl/index.php?id=1713
Jednak są to wersje europejskie i brakuje tam opisów kilku części stosowanych w USA, mimo to są one na obrazkach 
Jak chcesz to podrzuć maila na PW to wyślę ci wersję PET z USA i może kilka innych rzeczy o serwisowaniu 931 itp bo troszkę tego mam.

było:
924 Turbo (931'82) - Ihasa green metallic niestety ... Odjechało w świat ;-(
924'81 - Alpinweiss - ponoć gdzieś jeździ koło Wrocławia
924'77 - RHD - Poszło na części
Lista turbo prosiąt w PL
Mapa Polskich Transaxli |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
simprez
Użytkownik

Postów: 5608
Miejscowość: Kraków/Myślenice
Data rejestracji: 16.05.08 |
Dodane dnia 13-10-2009 20:32 |
|
|
Wszystkie PET w wersji EN ściągniesz spod tego linka:
>>TUTAJ!!!
Kurcze, przykra sprawa, że autko od razu po zakupie sprawia problemy 
Ale nie dawaj się, jeszcze będzie frajda!! 
944s US'87 - szarak
951 EU'86 - szmergiel
951 US'89 - szweja
944 US'86 - szufla
NLA 944 EU'88 - szuwar AKA serinus canar.
NLA 944s2 EU'90 - szwarc
NLA 944 US'84 - szeryf
951SR US'88 - szyszynka
szmondak (kuratela)
szarłat (kuratela)
SR EU - szczaw - kiedy zakwitnie?
szpaner (kuratela)
szwargot (kuratela)
968 EU'91 CS look - szczepionka (kuratela)
944 US'87 - szkatuła (parts store)
[K] partsy 944S,S2,T,968
Do. Or do not. There is no try.
Edytowane przez simprez dnia 13-10-2009 20:34 |
|
Autor |
RE: Wiec kupilem 931.. no i zaczely sie problemy |
michal928
Użytkownik

Postów: 3379
Miejscowość: Raszyn
Data rejestracji: 20.10.06 |
Dodane dnia 13-10-2009 22:55 |
|
|
Gratuluje! Kolejny uturbiony
Co do dymienia w okolicy turbiny to na pewno nie jest to uszkodzona turbina! Misiek - jezeli padaja uszczelnienia w turbinie to jedynym objawem tego jest dymienie z wydechu i olej w dolocie. NIE ma mozliwosci wydostawania sie oleju z wewnatrz turbiny na zewnatrz i dymienia. Nie strasz czlowieka!
Samo dymienie moze byc spowodowane przez:
- byl rozkrecany/dotykany wydech, kolektor, turbina itp i smar, olej pozostal na elementach wydechu co powoduje dymienie jakis czas dopoki sie nie wypali (auto swiezo po kupieniu i nie mozna tego wykluczyc)
- pekniety przewod odpowietrzenia glowicy (mialem to) i olej kapie na turbo (latwe do naprawy)
- uszkodzona uszczelka (o-ring) miedzy podstawa turbiny a turbina (tez mialem - niestety duzo roboty bo trzeba wywalac turbine a przy okazji wydech i sporo innych pierdol)
- cieknacy oring uszczelnienia walka rozrzadu i olej splywa po glowicy na turbo (latwe do naprawy)
- cieknaca uszczelka dekla zaworow lub podstawy aparatu zaplonowego lub cieknacy czujnik cisnienia oleju (w miare latwe do naprawy)
Przede wszystkim ustal skad dymi. Czy turbina jest wilgotna od oleju na gorze, zajrzyj pod auto czy wydech jest suchy czy zaolejony.
Po zdjeciach widac ze rura od wastegate mocno zaolejona - szukalbym gdzies z tylu - uszczelka dekla, uszczelka podstawy aparatu zaplonowego, czujnik cisnienia oleju, uszczelka pod glowica (na dolnych rogach glowicy sa splywy oleju i czasami sie zdarza ze uszczelka poszcza na rogach i olej sie saczy na zewnatrz ale to raczej male ilosci a u ciebie na wydechu chyba wisi kropla oleju)
924 `76, 928 S `83 MANUAL, 931 S2 `81 (turbo), Boxster 2,5 `98, 924 '85 - bedzie kiedyś wydmucha, Boxster S `00, Boxster 2,7 `04, 931 S1 `79, 924 `78 ex Ciachowóz, 996 C4 Cabrio `00, Boxster 2,7 `01, 944 Turbo `86, 996 Turbo `03, 944 S2 `87, Boxster `98
Naprawa Porsche i nie tylko - mechanika, elektryka, modyfikacje... zapraszam (508 11 55 54) www.porschepana.pl
Edytowane przez michal928 dnia 13-10-2009 23:27 |
|