Autor |
Rezystor obciążeniowy |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 10:13 |
|
|
Co to w ogóle jest i gdzie ? Skąd wiem czy to mam czy nie ?
A jeśli nie mam to czy to grozi uszkodzeniem cewki ?
http://www.porscheclub.ru/Tech/repair/Haines/05_Ignition.htm#_05_018 |
|
Autor |
RE: Rezystor obciążeniowy |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 17:56 |
|
|
Rezystor balastowy jest na rysunku 5.9 z Twojego linku - to po lewej stronie cewki (patrząc na zdjęcie). Jest to taka kostka z materiału rezystancyjnego (rezystor masowy). Jeśli dobrze pamiętam Twoją komorę silnika to nie masz tego rezystora. Próbowałem się dowiedzieć jaką funkcję pełni dokładnie ten rezystor, ale informacje albo są sprzeczne, albo ja nic nie rozumiem albo ludzie nazywają tak samo 2 różne rezystory w układzie zapłonowym.
Generalnie większość osób pisze, że rezystor balastowy ma za zadania ochronę cewki przed przepływem przez nią zbyt dużego prądu (wydaje się to logiczne). Zamiast rezystora mogą być zastosowane kable oporowe (tego u nas raczej nie ma) lub może być on wbudowany w cewkę (też nie sądzę). Moim zdaniem odpowiednia rezystancja jest w elektronicznym sterowniku zapłonu.
Zastanawia mnie jednak co innego co przeczytałem gdzieś - piszą gdzieniegdzie, że brak tego rezystora poże powodować trudniejsze uruchamianie silnika, lub efekt jego gaśnięcia zaraz po odpaleniu. Rezystor ten podobno zapewnia napięcie na cewce = napięciu akumulatora w czasie odpalania, a przez to lepszą iskrę. Nie rozumiem tego, bo żeby tak było to musiałby on być wpięty równolegle z cewką, poza tym jak niby miałby podbić napięcie??? Nie wiem.
Może jakiś elektryk samochodowy nam się wypowie, bo temat ciekawy moim zdaniem.
Acha - jeśli gdzieś w układzie jest rezystor balastowy to zwyczajowo na zaciskach cewki powinno być napięcie w okolicach 9-10 V (w każdym razie niższe od nap. akumulatora).
pzdr
jacek(pilatus) |
|
Autor |
RE: Rezystor obciążeniowy |
ElastiC
Użytkownik
Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 18:57 |
|
|
Dokladnie rzecz ujmujac, to wyzsze napiecie na cewce podczas odpalania idzie ze stacyjki w pozycji "rozruch" (sciezka 50).
Co do napiecia na cewce, to ja mialem 5.3V i jezdzil. Potem cos jeblo i przestal. Jak juz pisalem w innym poscie mam inny modul zaplonowy i wszystko dziala.
Z moich obserwacji wynika jednak, ze tego rezystora nie mam, a napewno nie tam gdzie byc powinien. Inna rzecz, ze od jakiegos dluzszego czasu (powiedzmy 2 lata w tyl) mialem non stop problemy na zaplonie - skrzynka z bezpiecznikami lubiala sie przysmazyc.
Sadze, ze ktos cos dlubal i cewka brala za duzy prad ze sciezki 15, a to moglo byc przez to, ze nie ma rezystora.
Z rezystorem prad jest niby ograniczany zawsze do wartosci napiecia, czyli dla 12V powinno byc 12A - jako, ze rezystor ma 1ohm.
Z kolei kiedy go nie ma to prad czyna... zdarzac do nieskonczonosci mowiac po ludzku Oczywiscie, ze zatrzyma sie na jakies przyzwoitej wartosci, ale ja sadze, ze wlasnie przez to mialem klimaty tlenia sie kabelkow i izolacji.
Tyle wnioskuje na podstawie wzoru I=U/R
|
|
Autor |
RE: Rezystor obciążeniowy |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 27-07-2007 09:56 |
|
|
1 19771/2 and later versions of the 924 do not have ballast resistors ahead of the ignition coil in the electrical circuit. These have been replaced by two resistor wires of 1.0 and 1.5 ohms resistance (Fig. 5.4).
Czyli w nowszych modelach nie ma tego, odpowiednia rezystancja jest w przewodach o ile są jeszcze oryginalne. Niestety obrazka 5.4 nie ma pod tym linkiem.
Ciekawe czy cewki też były różne w różnych rocznikach. Mam nową Beru i na niej napisane używać tylko z rezystorem 0.19 ohm czy jakoś tak. Hm.
Edytowane przez juras dnia 27-07-2007 09:57 |
|
Autor |
RE: Rezystor obciążeniowy |
miniver
Użytkownik
Postów: 767
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 07.04.07 |
Dodane dnia 27-07-2007 16:37 |
|
|
Też się zastanawiałem nad cewkami... W PET są 2 rodzaje - jedna do 1981 i jedna potem...
Za to jak szukałem w katalogach to Boscha też były 2 rodzaje - ale jedna do 1979 i jedna później..
Dla odmiany na stronie Beru w wyszukiwarce produktów wychodzi, że jest tylko jedna (ZS 115) dla wszystkich roczników...
Juras: rysunek 5.4 mogę Ci odbić z Haynesa... Mam jeszcze fabryczny workshop manual Porsche w pdf - tam chyba też są schematy. Ja ich nie pojmuję, bo na wszelkich etapach edukacji fizyki unikałem jak mogłem... i teraz żałuję..
Don't panic! |
|