Autor |
Rozstaw śrub |
lop9
Użytkownik
Postów: 47
Miejscowość: Kraków/Skoczów
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 12-03-2006 09:51 |
|
|
Witam mam takie pytanko jaki mamy rozstaw srub w naszych 924 dodam ze mam z 1983r ijakie jest osadzanie felgi (chyba ET to sie nazywa) bo zbiliza sie wiosna i mam nadzieje ze sprezentuje mojemu prosiakowi jakies fajne alusy
Aha pilatus jaki rozmiar maja twoje alusy,czy musiales cos przerabiac?? i gdzie je dostales inaczej gdzie szukac super felg do naszych 924??
tel:0501-423-713 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
Olo924
Użytkownik
Postów: 4772
Miejscowość: Kraków / Warszawa
Data rejestracji: 04.02.06 |
Dodane dnia 12-03-2006 18:48 |
|
|
witam,
jak masz na mysli standardowe 924 to rozstaw srob jest 4x108 niestety nie wiem jaka jest srednica piasty,
pozdr
Olo |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 12-03-2006 21:54 |
|
|
Średnica otworu centrującego to 57.1 zdaje się. ET - to zależy do których felg - szprychowe i pająki mają inne ET.
Jeśli myślisz o 16'' to bez problemu takie felgi dostaniesz. 17'' trzeba trochę poszukać ale w ok 1000pln można dostać z 2 (ewentualnie 4) oponami jak trafisz. W 17'' większy wybór jest niestety pięciośrubowych. Prawdopodobnie nawet jeśli trafisz w rozstaw to i tak będziesz potrzebowal dystansów (nie mniej 40pln za sztukę a raczej więcej).
Edytowane przez juras dnia 12-03-2006 21:57 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
tona
Użytkownik
Postów: 1556
Miejscowość:
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 12-03-2006 21:55 |
|
|
ET dla oryginalnych felg 6 i 7 cal wynosi 20 wiec dla wiekszosci dostepnych na rynku bedziesz musial stosowac dystansy ok 20mm ale dzieki temu mozesz kupic takie ktore zmieniaja rozstaw i zlozyc felgi 4x100-najczesciej spotykane. 4x108 wystepuja w fordzie peugeot i starych audi. F i P maja wiekszy otwor centrujacy. |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
juras
Użytkownik
Postów: 2409
Miejscowość: łódź
Data rejestracji: 31.01.06 |
Dodane dnia 12-03-2006 22:00 |
|
|
4x108 jest też oprócz Forda i Peugoeota w jakichś citroenach (xsara?) i audi (b3/b4?). |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
Damian
Użytkownik
Postów: 856
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 13-03-2006 00:06 |
|
|
dopowiedź do odpowiedzi jurasa, 4x108 ma większość citroenów i peugeotów, tylko "duże modele" (np. 605 i XM) koncernu PSA mają 5x108 (o ile mnie pamięć nie zmyla). I właśnie felgi od cytryny lub bełkota bym polecał bo mają one zwykle odpowiednio małe ET, ja w swoim peżocie miałem w jednych felgach ET 20 (takie jak w pająkach 924) a w innych felgach ET 17, jak takie trafisz odpada problem dłubania z dystansami i długimi śrubami (KOSZTY!). Tylko nie można szaleć z szerokością felgi, żeby wewnętrzna krawędź felgi/opony nie tarła o elementy zawieszenia. Myślę, że 7 cali to optimum. |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 13-03-2006 11:36 |
|
|
lop9 napisał/a:
Aha pilatus jaki rozmiar maja twoje alusy,czy musiales cos przerabiac?? i gdzie je dostales inaczej gdzie szukac super felg do naszych 924??
Moje felgi są produkcji włoskiej firmy "Radius". Kupiłem je w dość dziwny sposób, ale można przyjąć, że po prostu z Allegro. Są to felgi od Mitsubishi z rozstawem 4x114.5, rozmiar to 17"x7" czyli dość wąskie jak na 17-stki. Wszystko to przymocowane do pisat poprzez stalowe (niestety) tuleje dystansowe ze zmianą rozstawu śrub i średnicy otwodu centrującego. ET nie pamiętam ale mogę sprawdzić jeśli chcesz. Tuleje o szerokości chyba 23 mm przód i 40 mm tył.
Oprócz marek wymienionych przez kolegów pasują też niektóre felgi od Forda (np. sierra i jeśli się nie mylę to Mondeo) - tzn. rozstaw śrub się zgadza, bo średnica otworu centrującego jest inna. Taki przypadek jednak jest korzystniejszy finansowo, bo dorabiasz tańsze dystanse przelotowe z odpowiednią redukcją tego otworu. Jeśli nie masz znajomego tokarza-frezera to dystanse ze zmianą rozstawu śrub będą Cię kosztowały sporo Biletów Narodowego Banku Polskiego .
Felgi podobne do moich (szprychowe) były np. w Fordzie Mondeo ST200.
pzdr |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
lop9
Użytkownik
Postów: 47
Miejscowość: Kraków/Skoczów
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 13-03-2006 15:18 |
|
|
dziękuje za info mam jedno pytanko czy felgi np 17x7,5cala i 16x7,5 cala beda pasowaly i czy wejda??
i 2 pytanko jaka ma dlugos piasta od plaszczyny szczeki i bebna
tel:0501-423-713
Edytowane przez lop9 dnia 13-03-2006 15:30 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
tona
Użytkownik
Postów: 1556
Miejscowość:
Data rejestracji: 02.02.06 |
Dodane dnia 16-03-2006 00:34 |
|
|
Aha, bylbym zapomnial- francuzi i ford chyba tez maja ciensze szpilki wiec bedziesz musial rozwiercic otwory i glowki srub maja inna powierzchnie styku z felga.
Edytowane przez tona dnia 16-03-2006 10:03 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 16-03-2006 09:38 |
|
|
Czy inna jest średnica śrub, tego nie wiem - np. Ciachi ma felgi które jeździły w Fordzie, ale nie są produkcji Forda, więc niczego to nie przesądza. Faktem jest, że tak jak Tona napisał, trzeba zwrócić uwagę na łby śrub którymi przykręca się felgę. Ja widziałem 2 rodzaje (może jest więcej) - łeb stożkowy i łeb "łezkowaty". To ostatnie określenie słyszałem w sklepie ze śrubami do kół - pochodzi od słowa "łza" i oznacza, że powierzchnia styku śruby z felgą nie jest linią prosta tylko jest lekko zaokrąglona. Śruby musisz dopasować do felgi. Do mocowania oryginalnych, 15" felg w 924 służą śruby "łezkowate".
Tak na prawdę to felgę przykręcisz obojętnie jaką śrubą, tyle tylko, że jak zastosujesz nieodpowiednią, to nikt nie zagwarantuje, że koło nie postanowi obrać własnej drogi życia np. przy 150 km/h .
Na pytanie czy wejdą felgi o rozmiarach o których piszesz, nie da się odpowiedzieć bez znajomości ich ET. To ten parametr decyduje jak głęboko wsunięta/wysunięta jest felga. Generalnie felgi o szerokości 7,5 cala (obojętne czy 17 czy 16) mieszczą się w błotnikach 924 jeśli tylko mają odpowiednie ET.
Jeśli będziesz miał na oku jakieś felgi to napisz tu ich wymiary - średnica, szerokość i ET (ew. rozstaw śrub jeśli jest inny niż w 924) - a napiszemy Ci czy wejdą.
pzdr.
jacekp |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
lop9
Użytkownik
Postów: 47
Miejscowość: Kraków/Skoczów
Data rejestracji: 05.02.06 |
Dodane dnia 19-03-2006 11:13 |
|
|
Witam felgi jakie mnie interesuja to
16x7,5 cala ET=37
17x7,5 cala ET=37
ciekawe czy wejda??
tel:0501-423-713 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
Damian
Użytkownik
Postów: 856
Miejscowość: Łódź
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 22-03-2006 21:32 |
|
|
pilatus napisał/a:
łeb "łezkowaty"
To się nazywa prawidłowo "sferyczny" bo przylgnia jest wycinkiem kuli.
pilatus napisał/a:Tak na prawdę to felgę przykręcisz obojętnie jaką śrubą, tyle tylko, że jak zastosujesz nieodpowiednią, to nikt nie zagwarantuje, że koło nie postanowi obrać własnej drogi życia np. przy 150 km/h .
Szczera prawda, ponadto nikt nie zagwarantuje że koła Ci nie będą "tłukły" bo mimo osadzenia felgi na piaście kształt przylgni śruby ma ogromne znaczenie dla prawidłowego "wycentrowania" koła, jeśli się mogę tak wyrazić Felgi z przylgnią sferyczną muszą być mocowane śrubami sferycznymi, a stożkowe - stożkowymi.
Średnica śrub ma też niebagatelne znaczenie, w porschu mamy gwint M14x1,25, ford i peżot (chyba!!) ma też czternastki, natomiast jest pare aut np mercedes (wiem, to inny rozstaw) gdzie są 12tki. i samo rozwiercenie otworów w feldze nie załatwia sprawy, bo sfera w śrubie M14 ma inną średnicę niż w M12 i już mocowanie nie będzie 100% pewne. Zalecam generalnie szukać felg z otworami na śruby M14. Jak będą stożkowe (w porschu są sferyczne) to najwyżej będzie się trzeba wykosztować na nowe śrubki. I to wszystko. Generalnie na tym nie można oszczędzać, tymbardziej że nasze autka (czasem ) jeżdżą szybko. Mocowanie koła musi być pewne i stabilne. Śruby w klasie 10.9.
Co do szerokości felg i opon to mogę tylko powiedzieć jedno, 8cali dla felgi i 225 dla opony na przedniej osi to zły pomysł. U mnie od wewnątrz opiera się na sprężynie od zewnątrz wystaje poza błotnik i ET nic nie zaradzi... Z tyłu przy odpowiednim ET 9cali felga powinna wejść. Ósemka bez problemu. |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
pilatus
Administrator
Postów: 1733
Miejscowość: Cze-wa/Piaseczno
Data rejestracji: 28.01.06 |
Dodane dnia 23-03-2006 14:08 |
|
|
lop9 napisał/a:
Witam felgi jakie mnie interesuja to
16x7,5 cala ET=37
17x7,5 cala ET=37
ciekawe czy wejda ??
Przeczytaj nowy Poradnik o felgach to na pewno Ci się rozjaśni :-).
W skrócie - Ciachu ma felgi 17x7,5 ET=35 i jest OK z dystansami. Jeśli zastosujesz takie dystanse jak on to Twoje felgi "wpadną" do środka auta o 2 mm. Bez dystansów raczej tych felg nie założysz, bo będą ocierały o wew. części nadkoli. Tu pewnie więcej może dopisać Ciachu.
pzdr
jacek(pilatus)
Edytowane przez pilatus dnia 23-03-2006 14:10 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 23-03-2006 16:04 |
|
|
tak wlasnie jest, w przypadku felg 7,5 calowych z ET 35 felga zamontowana na przod ocierala od wewnatrz o mc phersona a dokladniej o sprezyne, jest to kwestia milimetrow poniewaz kolo sie obraca ale zniszczy sie felge i opone a takze wytrze lakier ze sprezyny
inaczej jest z taka felga zamontowana na tyl - tutaj przy oponie nie wystajacej poza obrys felgi nic nie ocieralo, jednak po zamontowaniu troszke szerszej opony kolo stanelo gdyz jak wiadomo z tylu blokuje juz cala wewnetrzna powierzchnia nadkola
jednym slowem w przypadku takich felg konieczne jest dorobienie dystansow i na to zagadnienie chcialbym poswiecic chwilke
jak wiadomo rozstaw kol przednich w naszych porsche jest zdecydowanie wiekszy niz tylnych tak wiec przy nierozwaznym dobraniu szerokosci dystansu do felgi moze sie okazac ze w najgorszym przypadku przednie kola wystaja nam poza obrys auta a tylne wrecz znikaja w otchlani tylnego blotnika.. aby uniknac takiej sytuacji najlepiej przymierzyc felge
w przypadku felg z parametrami opisanymi wyzej powinno sie dobrac raczej najcienszy dystans tak aby jedynie felga nie ocierala o zawieszenie, tyl pozostawia oczywiscie duze pole manewru i mozna nieco zaszalec zeby poprawic proporcje rozstawu kol
istotne dwa parametry felgi takie jak rozstaw srub i srednica otworu centrujacego to nie jedyne oczywiscie ktore nalezy brac pod uwage, zreszta dzieki dystansom zarowno jedno jak i drugie mozna zmienic
natomiast nalezy zwrocic szczegolna uwage na fakt iz dystans powinien miec pierscien centrujacy na ktorym felga niejako zawisa (zjawisko szczegolnie widoczne gdy odkrecimy wszystkie cztery sruby a felga dalej wisi) - jest to nie tylko odciazenie dla srub ale takze jak sama nazwa wskazuje wycentrowanie kola gdyz same sruby tego nie gwarantuja
i tutaj pojawia sie problem z szerokoscia dystansu ktory koryguje nam srednice otworu centrujacego z oryginalnego wiekszego na mniejszy tak aby pasowal do felgi z mniejszym otworem - na rysunku bedzie wszystko jasne:
[img]http://img69.imageshack.us/img69/5224/dystans8of.th.png[/img]
ten problem to newralgiczny punkt takiego dystansu z pierscieniem centrujacym poniewaz w przypadku naszych porschakow i dystansu cienszego niz 10mm zaczyna brakowac nam materialu w miejscu zaznaczonym czerwona linia:
[img]http://img50.imageshack.us/img50/1212/dystans5fi.th.png[/img]
dlatego nie mozna zrobic zbyt cienkiego dystansu poniewaz biorac pod uwage fakt iz dystans musi osiasc na piasnie a wiec ma miec odpowiednia glebokosc otworu centrujacego najzwyczajniej w swiecie dystans rozpadlby sie
w celu wzmocnienia tego miejsca nie obrabia sie tego pierscienia az do kata prostego tylko zostawia sie troche materialu w ten sposob (zaznaczone na czerwono):
[img]http://img68.imageshack.us/img68/5320/dystans7kw.th.png[/img]
caly opisany zabieg dotyczy problemu jaki pojawia sie przy szerokiej feldze z odowiednim ET ktora pozostawia male pole do manewru i proby unikniecia wystajacych kol (czyli potrzeby uzycia jak najcienszego dystansu)
co ciekawe biorac pod uwage nasze felgi pajaki okazuje sie ze efekt otworu centrujacego wystepuje glownie na piascie przedniego zawiesznia natomiast na bebnach z tylu felga nie chce wisiec tak jakby nie spelniala swojego zadania (poniewaz to raczej wina felgi) a to dziwne ze fabryka dopuscila sie takiego babola (zdziwlismy sie podczas mierzenia i dorabiania dystansow)
no i na tym etapie chcialbym zakonczyc krotkie streszczenie doboru dystasow, oczywiscie nie biore pod uwage dystansow bez pierscienia centrujacego poniewaz tutaj nie ma wyzej opisanego problemu ale i odradzam takie rozwiazanie
dodam dla informacji ze moje dystanse przy feldze 7,5calowej z ET 35 maja szerokosc z przodu 10mm z tylu 25mm
inna sprawa to przerabianie rozstawu i material z ktorego wykonany jest dystans ale tutaj akurat pilatus pewnie bedzie chcial wiecej dopisac
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ElastiC
Użytkownik
Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 24-07-2007 00:44 |
|
|
Kupilem wlasnie fele 7,5x16 z ET35 i wychodzi mi, ze powinienem do przodu dac dystans 13mm, a do tylu gora 15! zeby nie ocieralo o rant nadkola.
Jakim cudem Ciachu masz 25mm z tylu? Mam inne zawiecho? :/
Moj 924 jest z '82, ale nie sadze, zeby zmieniali zawiecho hmmmm
Fakt, ze miezylem to wszystko na czuja, bo tak naprawde wahacz wisial w powietrzu i przy takim stanie rzeczy 15mm to jest max.
Czy jak zaloze 25mm (to bedzie wystawalo na maxa) i opuszcze fure, to opona az tak sie schowa?
Opony mam 205/55 i 225/50.
Fajnie by bylo jakbyscie w miare mozliwosci szybko zbadali temat, bo wlasnie zamawiam dystansy
Aha przy dystansie 13mm na przod patrzac od gory kolo lekko wystaje (jak fura wisi na lewarku), a jak byloby mniej, to juz jest na maxa malo miejsca miedzy kolem, a sprzezyna.
Edytowane przez ElastiC dnia 24-07-2007 00:52 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 24-07-2007 19:43 |
|
|
[img]http://imajr.com/th/DSCF0002_214545.JPG[/img][img]http://imajr.com/th/DSCF0005_214546.JPG[/img][img]http://imajr.com/th/DSCF0006_214547.JPG[/img]
[img]http://imajr.com/th/DSCF0009_214548.JPG[/img][img]http://imajr.com/th/DSCF0012_214549.JPG[/img][img]http://imajr.com/th/DSCF0015_214561.JPG[/img]
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ElastiC
Użytkownik
Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 25-07-2007 23:31 |
|
|
Tak wiem... jeden obraz mowi wiecej niz 1000 slow, ale czy znaczy, ze mam zamowic takie same dystanse jak ty?
|
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 00:11 |
|
|
przy tych parametrach, które podałeś, według mnie możesz zamawiać w ciemno takie dystanse jak moje, ponieważ:
a/ zawieszenie nie ulegało w naszych 924 zmianie
b/ wielkość felgi nie ma znaczenia.
c/ ..da się
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ciachu
Administrator
Postów: 4157
Miejscowość: Warszawa
Data rejestracji: 29.01.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 00:19 |
|
|
acha, aż wstałem z łóżka żeby to dodać - ja mam z tyłu ustawiony dość mocny negatyw -3st, ale z tego co pamiętam to podczas ustawiania gemotrii przez chwilę miałem zero stopni na kołach i mimo to nic nie ocierało
924.pl
951 '88
928 GT '90
996 4S '02
ex: 924'78, 928S2'86, 944'86 |
|
Autor |
RE: Rozstaw śrub |
ElastiC
Użytkownik
Postów: 855
Miejscowość: Katowice
Data rejestracji: 01.02.06 |
Dodane dnia 26-07-2007 01:48 |
|
|
Biore zatem 25mm na tyl. Na przod wezme 13mm dla pewnosci
|
|